Sök vetenskapliga kunskapsluckor
Hittade 129 kunskapsluckor
Sökresultatet visar endast vetenskapliga kunskapsluckor.Vill du söka bland våra publikationer och andra sidor klicka här
-
Metoder eller strategier som bygger på TBI (tillämpad beteendeintervention) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Insatser för att främja föräldraförmåga hos personer med intellektuell funktionsnedsättning
-
Sociala berättelser (Social stories) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Miljöträning vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Social färdighetsträning (Social skills interventions) vid intellektuell funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Familjeinriktade psykosociala insatser vid psykisk funktionsnedsättning
-
Föräldrastödsprogrammet Community Parent Education Program (COPE) för att förebygga utagerande beteende hos barn (universell prevention)
-
Föräldrastödsprogrammet Incredible Years (IY) Basic för att förebygga utagerande beteende hos barn (universell prevention)
-
Involvering i dagliga aktiviteter vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Delad uppmärksamhet/Joint Attention vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Utbildning och träning i naturliga reaktioner och signaler i form av gester, kroppsspråk och mimik vid flerfunktionsnedsättning
-
Mindfulness-baserade interventioner (MBI) för att främja psykiskt välbefinnande och förmågor till psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar avseende flera utfall
-
Yogabaserade program för att främja psykiskt välbefinnande och förmågor till psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar avseende flera utfall
-
Praktisk handledning och träning för närstående till en person som haft stroke avseende aktiviteter i dagliga livet (ADL), gångförmåga och hälsorelaterad livskvalitet
-
Programmet Promoting Alternative Thinking Strategies (PATHS) för att främja psykiskt välbefinnande och förmågor till psykiskt välbefinnande hos barn mellan fyra och elva år avseende flera utfall
-
Rådgivning och annat personligt stöd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) vid sensorisk funktionsnedsättning
-
Dagverksamhet enligt SoL (socialtjänstlagen) vid sensorisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Self-management program för att öka fysisk aktivitet vid psykisk funktionsnedsättning hos vuxna med förvärvad hjärnskada
-
Föräldrastödsprogrammet New Beginnings för att förebygga utagerande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention) jämfört med självhjälpslitteratur eller information i grupp avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Triple P för att förebygga beteendeproblem och emotionella problem hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention)
-
Familjeinriktade insatser vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Programmet Second Step för att främja psykiskt välbefinnande och förmågor till psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar
-
Program för socioemotionellt lärande (SEL) för att förbättra det psykiska välbefinnandet avseende barn upp till 12 år
-
Användning av teknik för beteendeinlärning vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Delad uppmärksamhet/Joint Attention vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Utbildning och träning i naturliga reaktioner och signaler i form av gester, kroppsspråk och mimik vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Aktivitetsschema/organisatoriska färdigheter vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Att sätta upp mål vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Familjeinriktade insatser vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Sociala berättelser (Social stories) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Praktisk utbildning och träning i användning av rullstol jämfört med avsaknad av sådan utbildning och träning, respektive enbart teoretisk information eller instruktion
-
Föräldrastödsprogrammet Community Parent Education Program (COPE) för att förebygga utagerande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention)
-
Föräldrastödsprogrammet Connect för att förebygga utagerande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention)
-
Fostering Individualized Assistance Program (FIAP) vid intellektuell funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Beteendeinriktad träning i liten grupp vid intellektuell funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Sociala berättelser (Social stories) vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Daglig verksamhet eller dagverksamhet vid psykisk funktionsnedsättning
-
Funktionell kommunikationsträning vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Tydliggörande pedagogik vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Familjeterapi vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Daglig verksamhet eller dagverksamhet vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Beteendeinriktad träning i liten grupp vid psykisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Social färdighetsträning (Social skills interventions) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Utbildning och träning i naturliga reaktioner och signaler i form av gester, kroppsspråk och mimik vid sensorisk funktionsnedsättning
-
Rådgivning och stöd enligt socialtjänstlagen (SoL) vid sensorisk funktionsnedsättning.
-
Familjeinriktade psykosociala insatser vid fysisk funktionsnedsättning
-
Förberedande arbetsmarknadsinsatser i form av individuellt stöd och utbildning för personer med varaktigt försörjningsstöd
-
Coping with Stress (CWS) och näraliggande program för att förebygga depression och ångest hos barn som visar tidiga tecken på psykisk ohälsa (indikerad prevention i skolan) jämfört med ingen intervention avseende flera utfall
-
Resourceful Adolescents Program (RAP) för att förebygga depression och ångest hos barn (universell prevention i skolan) jämfört med skola som vanligt eller väntelista avseende flera utfall
-
Penn Resilience Program (PRP) för att förebygga depression och ångest hos barn som visar tidiga tecken på psykisk ohälsa (indikerad prevention i skolan) jämfört med annan intervention avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet PCIT för att förebygga utagerande beteende hos barn som visar tidiga tecken på externaliserande problem (indikerad prevention) jämfört med verksamhet som vanligt avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Laadnan för att förebygga utagerande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention)
-
Coping Power för att förebygga externaliserande beteende hos barn (universell prevention i skolan) jämfört med verksamhet som vanligt
-
Föräldraskapsprogrammet Föräldrakraft för att förebygga psykisk ohälsa hos barn och ungdomar
-
Parent Child Interaction Therapy (PCIT) vid psykisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Kognitiva insatser vid psykisk funktionsnedsättning
-
Daglig verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) vid sensorisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Involvering i fritidsaktiviteter vid sensorisk funktionsnedsättning
-
Penn Resilience Program (PRP) för att förebygga depression och ångest hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention i skolan) avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Connect för att förebygga utagerande beteende hos barn (universell prevention)
-
Utbildning och träning i naturliga reaktioner och signaler i form av gester, kroppsspråk och mimik vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Aktivitetsschema/organisatoriska färdigheter vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Att sätta upp mål vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Parent Child Interaction Therapy (PCIT) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Beteendeinriktad träning i liten grupp vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Utbildning avseende exempelvis sexualkunskap, fysisk aktivitet, förbättrad egenvård, undvika farliga situationer såsom sexuella trakasserier, för att göra val/välja, psykoedukation vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Involvering i fritidsaktiviteter vid intellektuell funktionsnedsättning
-
SkolKOMET för att förebygga externaliserande beteende hos barn som visar tidiga tecken på sådana problem (indikerad prevention i skolan) jämfört med det drogförebyggande programmet CHARLIE
-
Skolkompassen för att förebygga psykisk ohälsa hos barn (universell prevention i skolan)
-
Involvering i fritidsaktiviteter vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Användning av teknik för beteendeinlärning vid psykisk funktionsnedsättning
-
Social färdighetsträning (Social skills intervention) vid sensorisk funktionsnedsättning
-
Blues Program för att förebygga depression och ångest hos barn som visar tidiga tecken på psykisk ohälsa (indikerad prevention i skolan) jämfört med annan intervention eller väntelista avseende flera utfall
-
Utbildning avseende exempelvis sexualkunskap, fysisk aktivitet, förbättrad egenvård, undvika farliga situationer såsom sexuella trakasserier, för att göra val/välja, psykoedukation vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Metoder eller strategier som bygger på TBI (tillämpad beteendeintervention) vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Föräldrastödsprogrammet Beardslee’s familjeintervention för att förebygga depression hos barn där minst en av föräldrarna har en depression (selektiv prevention)
-
Coping Power för att förebygga externaliserande beteende hos barn som visar tidiga tecken på sådana problem (indikerad prevention i skolan) jämfört med verksamhet som vanligt
-
Föräldrastödsprogrammet Ledarskap för tonårsföräldrar för att förebygga utagerande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention)
-
Föräldrastödsprogrammet PMTO för att förebygga utagerande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention) jämfört med ingen intervention eller väntelista avseende flera utfall
-
Parent Child Interaction Therapy (PCIT) vid intellektuell funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Utbildning avseende exempelvis sexualkunskap, fysisk aktivitet, förbättrad egenvård, att undvika farliga situationer såsom sexuella trakasserier, att göra val/välja vid psykisk funktionsnedsättning
-
Involvering i dagliga aktiviteter vid sensorisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Independent Living Services (ILS) som stöd till unga som ska flytta från placering i social dygnsvård
-
Tydliggörande pedagogik vid intellektuell funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Insatser för att stödja och främja föräldraförmåga hos personer med psykisk funktionsnedsättning som har barn
-
Föräldrastödsprogrammet KOMET för att förebygga utagerande beteende hos barn som visar tidiga tecken på externaliserande problem (indikerad prevention)
-
Tillämpad beteendeintervention (TBI) vid intellektuell funktionsnedsättning hos vuxna
-
Tillämpad beteendeintervention (TBI) för vuxna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Good Behavior Game (GBG)/PAX för att förebygga externaliserande beteende hos barn (universell prevention i skolan) jämfört med ingen intervention avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Triple P för att förebygga beteendeproblem och emotionella problem hos barn (universell prevention) jämfört med passiv kontroll avseende flera utfall
-
Insatser som avser att påverka förmågan att kommunicera med andra och utveckla samt bibehålla sociala relationer vid flerfunktionsnedsättning
-
Miljöträning vid psykisk funktionsnedsättning
-
Social färdighetsträning (Social skills interventions) vid fysisk funktionsnedsättning
-
Daglig verksamhet eller dagverksamhet vid fysisk funktionsnedsättning
-
Promoting Alternative Thinking Strategies (PATHS) för att förebygga externaliserande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention i skolan) jämfört med ingen intervention eller annat program avseende flera utfall
-
Promoting Alternative Thinking Strategies (PATHS/SET) (universell prevention i skolan) för att förebygga externaliserande beteende hos barn jämfört med ingen intervention avseende flera utfall
-
Skolprogrammet Depression in Swedish Adolescents (DISA) för att förebygga depression hos tonårsflickor (selektiv prevention i skolan) avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Connect för att förebygga utagerande beteende hos barn som visar tidiga tecken på externaliserande problem (indikerad prevention)
-
Föräldrastödsprogrammet Incredible Years för att förebygga utagerande beteende hos barn som visar tidiga tecken på externaliserande problem (indikerad prevention) jämfört med ingen intervention eller väntelista avseende flera utfall
-
Fostering Individualized Assistance Program (FIAP) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Beteende- och kognitivt inriktad föräldrautbildning vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Insatser för att främja föräldraförmåga hos personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Miljöträning vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Funktionell kommunikationsträning vid psykisk funktionsnedsättning
-
Tillämpad beteendeintervention (TBI) vid intellektuell funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Teckenspråk vid dövhet, hörselnedsättning eller dövblindhet hos personer med sensorisk funktionsnedsättning
-
Syntolkning vid blindhet hos personer med sensorisk funktionsnedsättning
-
Insatser som avser att påverka förmågan att kommunicera med andra och utveckla samt bibehålla sociala relationer vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Daglig verksamhet eller dagverksamhet vid intellektuell funktionsnedsättning hos vuxna
-
Konduktiv pedagogik jämfört med standardbehandling till personer med cerebral pares avseende förmåga till delaktighet, livskvalitet och nutritionsförmåga
-
Program för socioemotionellt lärande (SEL) för att förbättra förmågorna till psykiskt välbefinnande och det upplevda psykiska välbefinnandet hos barn och ungdomar från områden med låg socioekonomisk status jämfört med barn och ungdomar från områden med hög socioekonomisk status
-
Föräldraskapsprogrammet Aktivt föräldraskap för att förebygga psykisk ohälsa hos barn
-
Program för socioemotionellt lärande (SEL) för att förbättra förmågorna till psykiskt välbefinnande och det upplevda psykiska välbefinnandet hos pojkar 0–18 år jämfört med flickor 0–18 år
-
Metoder eller strategier som bygger på tillämpad beteendeintervention (TBI) vid psykisk funktionsnedsättning
-
Användning av teknik för beteendeinlärning vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Involvering i dagliga aktiviteter vid intellektuell funktionsnedsättning hos vuxna
-
Föräldrastödsprogrammet Incredible Years (De otroliga åren) för att förebygga utagerande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention) jämfört med ingen intervention eller väntelista avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Family Check Up (FCU) för att förebygga utagerande beteende hos barn (universell prevention) avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Community Parent Education Program (COPE) för att förebygga utagerande beteende hos barn som visar tidiga tecken på externaliserande problem (indikerad prevention) jämfört med passiv kontroll
-
Tillämpad beteendeintervention (TBI) för barn och ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Aktivitetsschema/organisatoriska färdigheter vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Funktionell kommunikationsträning vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Beteendeinriktade insatser vid flerfunktionsnedsättning
-
Programmet PAX/Good Behavior Game (PAX/GBG) för att främja psykiskt välbefinnande och förmågor till psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar avseende flera utfall
-
Insatser för att stödja och främja föräldraförmåga hos personer med fysisk funktionsnedsättning som har barn
-
Fostering Individualized Assistance Program (FIAP) vid psykisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Insatser för att stödja och främja föräldraförmåga hos personer med sensorisk funktionsnedsättning som har barn
-
Involvering i dagliga aktiviteter vid fysisk funktionsnedsättning
-
Involvering i fritidsaktiviteter vid fysisk funktionsnedsättning
Exportera till Excel
Endast titel och diarienr All data från sökresultatet
Läs mer om vetenskapliga kunskapsluckor
Tips på hur du kan förfina din sökning
Om sökfunktionen
Du kan förfina din sökning genom att lägga till ett eller flera filter.
Du kan även använda orden AND, OR, NOT (med versaler) i sökrutan för att kombinera sökord.
Exempel:
karies AND fluor
smärta NOT rygg
adhd OR autism
Du kan även använda orden AND, OR, NOT (med versaler) i sökrutan för att kombinera sökord.
Exempel:
karies AND fluor
smärta NOT rygg
adhd OR autism
Tips på hur du kan förfina din sökning
Till toppen