Sök vetenskapliga kunskapsluckor
Hittade 124 kunskapsluckor
Sökresultatet visar endast vetenskapliga kunskapsluckor.Vill du söka bland våra publikationer och andra sidor klicka här
-
Social färdighetsträning (Social skills intervention) vid sensorisk funktionsnedsättning
-
Teckenspråk vid dövhet, hörselnedsättning eller dövblindhet hos personer med sensorisk funktionsnedsättning
-
Syntolkning vid blindhet hos personer med sensorisk funktionsnedsättning
-
Utbildning och träning i naturliga reaktioner och signaler i form av gester, kroppsspråk och mimik vid sensorisk funktionsnedsättning
-
Insatser för att stödja och främja föräldraförmåga hos personer med sensorisk funktionsnedsättning som har barn
-
Rådgivning och stöd enligt socialtjänstlagen (SoL) vid sensorisk funktionsnedsättning.
-
Rådgivning och annat personligt stöd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) vid sensorisk funktionsnedsättning
-
Involvering i dagliga aktiviteter vid sensorisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Daglig verksamhet enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) vid sensorisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Dagverksamhet enligt SoL (socialtjänstlagen) vid sensorisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Involvering i fritidsaktiviteter vid sensorisk funktionsnedsättning
-
Fostering Individualized Assistance Program (FIAP) vid intellektuell funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Beteendeinriktad träning i liten grupp vid intellektuell funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Parent Child Interaction Therapy (PCIT) vid intellektuell funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Tillämpad beteendeintervention (TBI) vid intellektuell funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Social färdighetsträning (Social skills interventions) vid intellektuell funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Beteendeinriktad träning i liten grupp vid psykisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Self-management program för att öka fysisk aktivitet vid psykisk funktionsnedsättning hos vuxna med förvärvad hjärnskada
-
Fostering Individualized Assistance Program (FIAP) vid psykisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Parent Child Interaction Therapy (PCIT) vid psykisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Utbildning avseende exempelvis sexualkunskap, fysisk aktivitet, förbättrad egenvård, att undvika farliga situationer såsom sexuella trakasserier, att göra val/välja vid psykisk funktionsnedsättning
-
Familjeinriktade psykosociala insatser vid psykisk funktionsnedsättning
-
Kognitiva insatser vid psykisk funktionsnedsättning
-
Förberedande arbetsmarknadsinsatser i form av individuellt stöd och utbildning för personer med varaktigt försörjningsstöd
-
Funktionell kommunikationsträning vid psykisk funktionsnedsättning
-
Miljöträning vid psykisk funktionsnedsättning
-
Metoder eller strategier som bygger på tillämpad beteendeintervention (TBI) vid psykisk funktionsnedsättning
-
Insatser för att stödja och främja föräldraförmåga hos personer med psykisk funktionsnedsättning som har barn
-
Daglig verksamhet eller dagverksamhet vid psykisk funktionsnedsättning
-
Användning av teknik för beteendeinlärning vid psykisk funktionsnedsättning
-
Familjeinriktade psykosociala insatser vid fysisk funktionsnedsättning
-
Insatser för att stödja och främja föräldraförmåga hos personer med fysisk funktionsnedsättning som har barn
-
Konduktiv pedagogik jämfört med standardbehandling till personer med cerebral pares avseende förmåga till delaktighet, livskvalitet och nutritionsförmåga
-
Utbildning och träning i naturliga reaktioner och signaler i form av gester, kroppsspråk och mimik vid flerfunktionsnedsättning
-
Beteendeinriktade insatser vid flerfunktionsnedsättning
-
Insatser som avser att påverka förmågan att kommunicera med andra och utveckla samt bibehålla sociala relationer vid flerfunktionsnedsättning
-
Delad uppmärksamhet/Joint Attention vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Utbildning avseende exempelvis sexualkunskap, fysisk aktivitet, förbättrad egenvård, undvika farliga situationer såsom sexuella trakasserier, för att göra val/välja, psykoedukation vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Sociala berättelser (Social stories) vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Aktivitetsschema/organisatoriska färdigheter vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Att sätta upp mål vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Utbildning och träning i naturliga reaktioner och signaler i form av gester, kroppsspråk och mimik vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Tydliggörande pedagogik vid intellektuell funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Familjeinriktade insatser vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Metoder eller strategier som bygger på TBI (tillämpad beteendeintervention) vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Insatser som avser att påverka förmågan att kommunicera med andra och utveckla samt bibehålla sociala relationer vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Insatser för att främja föräldraförmåga hos personer med intellektuell funktionsnedsättning
-
Funktionell kommunikationsträning vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Miljöträning vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Tillämpad beteendeintervention (TBI) vid intellektuell funktionsnedsättning hos vuxna
-
Fostering Individualized Assistance Program (FIAP) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Daglig verksamhet eller dagverksamhet vid intellektuell funktionsnedsättning hos vuxna
-
Beteende- och kognitivt inriktad föräldrautbildning vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Tydliggörande pedagogik vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Familjeterapi vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Beteendeinriktad träning i liten grupp vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Parent Child Interaction Therapy (PCIT) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Involvering i dagliga aktiviteter vid intellektuell funktionsnedsättning hos vuxna
-
Involvering i fritidsaktiviteter vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Användning av teknik för beteendeinlärning vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Sociala berättelser (Social stories) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Sociala berättelser (Social stories) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Utbildning avseende exempelvis sexualkunskap, fysisk aktivitet, förbättrad egenvård, undvika farliga situationer såsom sexuella trakasserier, för att göra val/välja, psykoedukation vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Familjeinriktade insatser vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Aktivitetsschema/organisatoriska färdigheter vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Insatser för att främja föräldraförmåga hos personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Aktivitetsschema/organisatoriska färdigheter vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Delad uppmärksamhet/Joint Attention vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Att sätta upp mål vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Utbildning och träning i naturliga reaktioner och signaler i form av gester, kroppsspråk och mimik vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Social färdighetsträning (Social skills interventions) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Metoder eller strategier som bygger på TBI (tillämpad beteendeintervention) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Miljöträning vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Användning av teknik för beteendeinlärning vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Funktionell kommunikationsträning vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Tillämpad beteendeintervention (TBI) för barn och ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Tillämpad beteendeintervention (TBI) för vuxna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Daglig verksamhet eller dagverksamhet vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Involvering i dagliga aktiviteter vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Daglig verksamhet eller dagverksamhet vid fysisk funktionsnedsättning
-
Involvering i dagliga aktiviteter vid fysisk funktionsnedsättning
-
Involvering i fritidsaktiviteter vid fysisk funktionsnedsättning
-
Social färdighetsträning (Social skills interventions) vid fysisk funktionsnedsättning
-
Involvering i fritidsaktiviteter vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Praktisk utbildning och träning i användning av rullstol jämfört med avsaknad av sådan utbildning och träning, respektive enbart teoretisk information eller instruktion
-
Föräldrastödsprogrammet PMTO för att förebygga utagerande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention) jämfört med ingen intervention eller väntelista avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet PCIT för att förebygga utagerande beteende hos barn som visar tidiga tecken på externaliserande problem (indikerad prevention) jämfört med verksamhet som vanligt avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Incredible Years för att förebygga utagerande beteende hos barn som visar tidiga tecken på externaliserande problem (indikerad prevention) jämfört med ingen intervention eller väntelista avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Beardslee’s familjeintervention för att förebygga depression hos barn där minst en av föräldrarna har en depression (selektiv prevention)
-
Föräldrastödsprogrammet Community Parent Education Program (COPE) för att förebygga utagerande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention)
-
Föräldrastödsprogrammet Connect för att förebygga utagerande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention)
-
Föräldrastödsprogrammet Connect för att förebygga utagerande beteende hos barn som visar tidiga tecken på externaliserande problem (indikerad prevention)
-
Föräldrastödsprogrammet New Beginnings för att förebygga utagerande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention) jämfört med självhjälpslitteratur eller information i grupp avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Community Parent Education Program (COPE) för att förebygga utagerande beteende hos barn som visar tidiga tecken på externaliserande problem (indikerad prevention) jämfört med passiv kontroll
-
Föräldrastödsprogrammet KOMET för att förebygga utagerande beteende hos barn som visar tidiga tecken på externaliserande problem (indikerad prevention)
-
Föräldrastödsprogrammet Incredible Years (De otroliga åren) för att förebygga utagerande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention) jämfört med ingen intervention eller väntelista avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Triple P för att förebygga beteendeproblem och emotionella problem hos barn (universell prevention) jämfört med passiv kontroll avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Family Check Up (FCU) för att förebygga utagerande beteende hos barn (universell prevention) avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Incredible Years (IY) Basic för att förebygga utagerande beteende hos barn (universell prevention)
-
Coping with Stress (CWS) och näraliggande program för att förebygga depression och ångest hos barn som visar tidiga tecken på psykisk ohälsa (indikerad prevention i skolan) jämfört med ingen intervention avseende flera utfall
-
Resourceful Adolescents Program (RAP) för att förebygga depression och ångest hos barn (universell prevention i skolan) jämfört med skola som vanligt eller väntelista avseende flera utfall
-
Penn Resilience Program (PRP) för att förebygga depression och ångest hos barn som visar tidiga tecken på psykisk ohälsa (indikerad prevention i skolan) jämfört med annan intervention avseende flera utfall
-
Skolprogrammet Depression in Swedish Adolescents (DISA) för att förebygga depression hos tonårsflickor (selektiv prevention i skolan) avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Ledarskap för tonårsföräldrar för att förebygga utagerande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention)
-
Föräldrastödsprogrammet Laadnan för att förebygga utagerande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention)
-
Föräldrastödsprogrammet Community Parent Education Program (COPE) för att förebygga utagerande beteende hos barn (universell prevention)
-
Penn Resilience Program (PRP) för att förebygga depression och ångest hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention i skolan) avseende flera utfall
-
Föräldrastödsprogrammet Triple P för att förebygga beteendeproblem och emotionella problem hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention)
-
Föräldrastödsprogrammet Connect för att förebygga utagerande beteende hos barn (universell prevention)
-
Promoting Alternative Thinking Strategies (PATHS) för att förebygga externaliserande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention i skolan) jämfört med ingen intervention eller annat program avseende flera utfall
-
Promoting Alternative Thinking Strategies (PATHS/SET) (universell prevention i skolan) för att förebygga externaliserande beteende hos barn jämfört med ingen intervention avseende flera utfall
-
Blues Program för att förebygga depression och ångest hos barn som visar tidiga tecken på psykisk ohälsa (indikerad prevention i skolan) jämfört med annan intervention eller väntelista avseende flera utfall
-
Coping Power för att förebygga externaliserande beteende hos barn som visar tidiga tecken på sådana problem (indikerad prevention i skolan) jämfört med verksamhet som vanligt
-
Coping Power för att förebygga externaliserande beteende hos barn (universell prevention i skolan) jämfört med verksamhet som vanligt
-
SkolKOMET för att förebygga externaliserande beteende hos barn som visar tidiga tecken på sådana problem (indikerad prevention i skolan) jämfört med det drogförebyggande programmet CHARLIE
-
Good Behavior Game (GBG)/PAX för att förebygga externaliserande beteende hos barn (universell prevention i skolan) jämfört med ingen intervention avseende flera utfall
-
Skolkompassen för att förebygga psykisk ohälsa hos barn (universell prevention i skolan)
-
Independent Living Services (ILS) som stöd till unga som ska flytta från placering i social dygnsvård
-
Boendestöd i egen bostad jämfört med ingen eller annan insats vid schizofreni eller schizofreniliknande tillstånd hos vuxna
-
Musikterapi som komplement till sedvanlig vård jämfört med sedvanlig vård vid schizofreni eller schizofreniliknande tillstånd hos vuxna avseende flera utfall
-
Samordnade insatser vid förstagångsinsjuknande i psykos hos vuxna jämfört med sedvanlig vård, avseende antal dagar i arbete/studier, slutenvårdskonsumtion och livskvalitet
-
Anpassat föräldrastöd till personer som har schizofreni eller schizofreniliknande tillstånd jämfört med ingen insats
-
Bostad med särskild service jämfört med ingen eller annan insats vid schizofreni eller schizofreniliknande tillstånd hos vuxna
-
Psykosocialt stöd i form av coping skills training (CST) till anhörig till person med missbruk eller beroende av alkohol och narkotika avseende den missbrukande personens våld i hemmet och dennes fysiska hälsa, samt deltagarens tillgång till nätverk
Exportera till Excel
Endast titel och diarienr All data från sökresultatet
Läs mer om vetenskapliga kunskapsluckor
Tips på hur du kan förfina din sökning
Om sökfunktionen
Du kan förfina din sökning genom att lägga till ett eller flera filter.
Du kan även använda orden AND, OR, NOT (med versaler) i sökrutan för att kombinera sökord.
Exempel:
karies AND fluor
smärta NOT rygg
adhd OR autism
Du kan även använda orden AND, OR, NOT (med versaler) i sökrutan för att kombinera sökord.
Exempel:
karies AND fluor
smärta NOT rygg
adhd OR autism
Tips på hur du kan förfina din sökning
Till toppen