Denna publikation publicerades för mer än 5 år sedan. Kunskapen kan ha förändrats genom att ny forskning tillkommit och att den visar på andra resultat. Det är dock mindre troligt att resultat med starkt vetenskapligt stöd förändras, även om nya studier tillkommer.

Vetenskap & Praxis

Studier som sponsras av företagen är mer positiva till egna produkterna

Vetenskapliga studier som sponsras av tillverkaren visar oftare gynnsamma resultat, enligt en aktuell Cochrane-översikt.

Industrisponsrade studier av läkemedel och medicinteknik ger oftare en mer positiv bild av produkterna än undersökningar som har bekostats på annat sätt. Det visar en granskning som forskare inom Cochrane-samarbetet har gjort av 48 publicerade studier.

De företagssponsrade studierna gav oftare gynnsamma resultat avseende effekt (riskkvot 1,24; 95% KI: 1,14 till 1,35), biverkningar (riskkvot 1,87; 95 % KI: 1,54 till 2,27) och övergripande slutsatser (riskkvot 1,31; 95% KI: 1,20 till 1,44), jämfört med studier som har bekostats på annat sätt.

Däremot är orsaken oklar. Granskarna fann inte att de företagssponsrade studierna hade fler vanliga metodproblem som kunde snedvrida resultaten till produkternas fördel. Tvärtom var de företagssponsrade studierna bättre än andra när det gällde blindning.

Industriföreträdare har hävdat att orsaken är att de satsar på att studera framgångsrika produkter. Cochrane-författarna diskuterar andra tänkbara orsaker – exempelvis att företagens studier oftare än andra jämför deras produkter med betydligt sämre alternativ eller med placebo, och inte med bästa befintliga behandling. I så fall blir de skillnader som påvisas större. En annan tänkbar orsak är att företagssponsrade studier analyserar och rapporterar effekter selektivt, med tonvikt på det gynnsamma. [RL]

Lundh A, et al. Industry sponsorship and research outcome. Cochrane Database of Systematic Reviews 2012, Issue 12. Art. No.: MR000033. DOI: 10.1002/14651858.MR000033.pub2.