Denna publikation publicerades för mer än 5 år sedan. Kunskapen kan ha förändrats genom att ny forskning tillkommit och att den visar på andra resultat. Det är dock mindre troligt att resultat med starkt vetenskapligt stöd förändras, även om nya studier tillkommer.

Vetenskap & Praxis

Bindningar ska redovisas öppet

SBU och tre andra medicinska myndigheter har kommit överens om gemensamma regler för redovisning av bindningar och jäv hos de experter som anlitas. Myndigheterna har redan tidigare ställt sådana krav men rutinerna har inte varit gemensamma.

Det är Läkemedelsförmånsnämnden, Läkemedelsverket, Socialstyrelsen och SBU som har gått samman i ett arbete för att öka uppmärksamheten kring frågor om objektivitet, saklighet och opartiskhet bland medicinska experter.

Myndigheterna måste leva upp till regeringsformens krav på objektivitet, saklighet och opartiskhet. Eftersom medverkan av externa experter spelar en viktig roll i myndigheternas arbete, måste även experterna uppfylla objektivitetskraven.

De fyra myndigheterna har därför tagit fram en gemensam informationsskrift med enhetliga rutiner.

Ska redovisa

Tilltänkta experter ska skriva under en jävsdeklaration där de ska redovisa exempelvis aktieinnehav eller personliga relationer som kan ha koppling till uppdraget. Myndigheterna har redan tidigare ställt sådana krav men nu blir rutinerna lika.

I myndigheternas verksamhet kan det finnas förhållanden, bindningar eller intressekonflikter som påverkar expertens objektivitet, saklighet och opartiskhet utan att räknas som jäv.

I den här gråzonen av olika förhållanden, bindningar eller intressekonflikter mellan den tilltänkta eller anlitade experten och uppdraget är det viktigt att förhållandena klargörs.

Närstående ingår

Även omständigheter som berör släktingar eller andra närstående ingår i bedömningen.

Läkemedelsförmånsnämnden, Läkemedelsverket, Socialstyrelsen och SBU har också bildat ett informellt nätverk för att även i fortsättningen diskutera frågor om jäv och andra bindningar eller intressekonflikter för experter och sakkunniga.

Kontaktpersoner finns utsedda på respektive myndighet.

Bindningar och jäv

Intressejäv

Föreligger hos en person om "ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för honom", till exempel på det personliga eller ekonomiska planet. Exempel: personen äger en större post aktier i ett bolag som är part i ett ärende. En mycket liten post aktier grundar däremot i allmänhet inte jäv.

Delikatessjäv

Någon "särskild omständighet" föreligger som kan rubba förtroendet för myndigheten. Exempel: vänskap eller ovänskap med någon berörd eller ett markant beroendeförhållande till part eller intressent. Att som expert inom ett område inbjudas att hålla föredrag eller delta i seminarier som anordnas av ett företag bör normalt sett inte innebära delikatessjäv, men formerna för och omfattningen av uppdraget kan sammantaget medföra att jäv föreligger.

Gråzonen

Om jäv enligt förvaltningslagen föreligger är det ofta uppenbart olämpligt att anlita en expert för ett visst uppdrag. Experter som är jäviga får inte delta i handläggningen. Men för myndigheterna är det betydligt vanligare med förhållanden, bindningar eller intressekonflikter som inte är så entydiga och enkla. Här ingår till exempel omständigheter som berör släktingar eller andra närstående. Här bör en försiktighetsprincip gälla.

Jävsdeklaration

Experten själv har det största ansvaret för att avgöra om eventuella intressekonflikter föreligger – enligt förvaltningslagen ska den som känner till en omständighet som kan antas utgöra jäv eller liknande självmant ge det till känna. Men mot bakgrund av de krav som regeringsformen och förvaltningslagen ställer kan myndigheten ändå sägas ha en "undersökningsplikt". Experterna anmodas att fylla i en särskild jävsdeklaration. På grundval av de uppgifter som inkommer bedömer myndigheten om jäv föreligger.

Läs mer om bindningar och jäv