Vetenskap & Praxis

Svar om evidensläget inför beslut

Så arbetar SBU:s upplysningstjänst med svar på avgränsade frågor.

För vem är tjänsten avsedd?

SBU:s upplysningstjänst riktar sig främst till dem som behöver ett beslutsunderlag i sitt arbete – personer i ledande befattning, verksamhetschefer, sektionschefer, områdesansvariga samt deras rådgivare och utredare.

Varför finns den?

Syftet är att ge kunskapsunderlag för strategiska beslut. Som regel ges svar inom tre månader, men SBU försöker också tillmötesgå behov av snabbare svar om frågan är mer akut, särskilt angelägen eller av stort allmänintresse.

Vilka frågor besvaras?

SBU:s upplysningstjänst svarar på frågor som rör vård och socialtjänst och som lämpar sig för SBU:s arbetsmetod. Det kan vara frågor om hälso- och sjukvård, tandvård, psykiatrisk vård, läkemedel och alternativmedicin eller insatser och bedömningsmetoder inom socialtjänst och området som berör funktionstillstånd/-hinder. SBU kan till exempel svara på om det finns sammanställd forskning om behandling av olika sjukdomar och tillstånd.

Hur ställs frågorna?

Via SBU:s webbplats.* Tjänsten är kostnadsfri. Efter en tid kontaktas frågeställaren av SBU:s upplysningstjänst. Det är viktigt att frågan är avgränsad och strukturerad och möjlig att besvara med SBU:s arbetsmetoder. SBU:s utredare hjälper beslutsfattaren att formulera frågan tydligt.

Hur utformas svaren?

De utformas av SBU:s kansli, vid behov med stöd av ämnes­sakkunnig. Arbetet följer i stort myndighetens gängse metod för urval av litteratur, men bedömningen av risken för bias är begränsad. Eftersom svaren ska levereras snabbt, är de inte evidens­graderade eller bedömda av SBU:s råd och nämnd. Man kan få olika typer av svar. Oftast redovisas sökstrategi, urval av studier och en samman­fattning av resultaten. Ibland utgörs svaret enbart av referenser till vetenskaplig litteratur.

* www.sbu.se/fragaut