Denna publikation publicerades för mer än 5 år sedan. Kunskapen kan ha förändrats genom att ny forskning tillkommit och att den visar på andra resultat. Det är dock mindre troligt att resultat med starkt vetenskapligt stöd förändras, även om nya studier tillkommer.

Vetenskap & Praxis

SBU:s kunskapsstöd blir snabbare och mer riktat

SBU:s stora utvärderingsprojekt, där hundratals studier granskas och vägs samman, kan ta flera år. Nu breddar myndigheten sitt arbete för att även kunna ge mer direkta svar.

SBU bygger just nu upp två nya verksamheter: dels en rapportserie som kommenterar och sprider resultat från SBU:s utländska systerorganisationer, dels en upplysningstjänst för vårdens beslutsfattare.

– Vi vill dra nytta av andras arbete, som ett komplement till att göra egna utvärderingar, säger doktor Susanne Vilhelmsdotter Allander som leder arbetet med rapportserien ”SBU Kommenterar”.

– Det minskar risken för dubbeljobb och är ett sätt för oss att bli mer effektiva.

Myndigheten arbetar redan i dag i flera internationella nätverk. Bland annat är SBU värd för sekretariatet till INAHTA, ett internationellt nätverk av organisationer som utvärderar medicinska metoder. SBU medverkar också aktivt i ett motsvarande europeiskt samarbete, kallat EUnetHTA.

Tar till vara

– ”SBU Kommenterar” ska ta till vara välgjorda och viktiga utvärderingar från våra systerorganisationer i andra länder, säger Susanne Vilhelmsdotter Allander.

– Det handlar inte om ett rent översättningsarbete, utan vi ska hjälpa användarna att tolka och förstå resultaten, och vad de betyder för den egna verksamheten här hemma. Våra kommentarer kommer att publiceras på www.sbu.se.

Medan ”SBU Kommenterar” har samma breda målgrupp som myndighetens övriga rapporter, kommer upplysningstjänsten i första hand att vända sig till ledning, verksamhets- och sektionschefer och områdesansvariga. Doktor Bo Freyschuss på SBU leder arbetet.

Underlättar beslut

– SBU:s upplysningstjänst ska vägleda frågeställarna till den vetenskapliga litteraturen, underlätta evidensbaserade beslut och på det sättet bidra till bättre kvalitet och effektivitet i vården, säger han.

– Hit kan beslutsfattarna vända sig med frågor som kräver en genomgång av ett begränsat område. Upplysningstjänsten tar fram vetenskapligt underlag om olika åtgärder i vården, som ett stöd inför beslut om att till exempel köpa in en ny typ av utrustning, införa en ny metod eller fasa ut en äldre.

SBU:s motsvarigheter i Storbritannien och Kanada erbjuder redan liknande service som är mycket uppskattad.

I Sverige skickar beslutsfattarna sin fråga via ett webbformulär, och SBU:s upplysningstjänst kontaktar dem för att få ytterligare bakgrund och reda ut eventuella oklarheter.

Svar på någon månad

– Vårt mål är att ge ett svar inom någon månad, säger Bo Freyschuss.

Ett viktigt led i arbetet blir att peka på befintliga utvärderingar och systematiska litteraturöversikter.

– Vi kommer att redovisa vilken sökstrategi och vilka databaser som vi har använt och vilka relevanta studier vi fann. Sedan kommer vi också att försöka sammanfatta detta till en helhetsbild. Men någon evidensgradering av den typ som finns i SBU:s större projekt är inte aktuellt.

Intressanta artiklar

– Ibland kommer vi helt enkelt att svara med en lista med referenser till vetenskapliga artiklar som vi tror är intressanta för frågeställaren, förklarar Bo Freyschuss.

– Vissa frågor besvaras bättre av andra organ än SBU, till exempel Socialstyrelsen eller läkemedelsinformationscentralerna, och i sådana fall hänvisar vi förstås dit.

Planen är att tre personer ska arbeta med upplysningstjänsten: en informationsspecialist, en utredare och en programansvarig. Det är i första hand den gruppen som sammanställer svaren.

– Under sommaren 2008 har vi haft en pilotverksamhet i gång och tagit emot frågor från tre inbjudna landsting. Det har hjälpt oss när vi nu utarbetar rutiner för det fortsatta arbetet.

Sedan hösten 2008 är tjänsten öppen för alla landsting.

– Intresset för tjänsten är stort och många är positiva till idén.

Blir mer effektivt

På längre sikt är tanken att upplysningstjänstens svar ska publiceras på www.sbu.se, så att fler kan ta del av underlaget.

– Självklart blir det mer kostnadseffektivt om SBU tar fram ett vetenskapligt underlag än om varje beslutsfattare försöker utreda frågan själv.

[RL, JT]