Denna publikation publicerades för mer än 5 år sedan. Kunskapen kan ha förändrats genom att ny forskning tillkommit och att den visar på andra resultat. Det är dock mindre troligt att resultat med starkt vetenskapligt stöd förändras, även om nya studier tillkommer.

Vetenskap & Praxis

Evidens om adhd efterlyses av de berörda

En arbetsgrupp bestående av personer med adhd, närstående och personal i vård och skola efterlyser svar på tio viktiga forskningsfrågor om insatser vid adhd.

En grupp brukare, närstående och personal från vård, skola och kriminalvård har på SBU:s uppdrag rankat de frågor som de helst vill att forskarna försöker besvara. Gruppens gemensamma lista toppas av frågor om risken för beroende senare i livet för dem som har fått metylfenidat som barn, effekten av lärarstöd och effekten av så kallad multimodal behandling.

I arbetsgruppen med 13 personer ingick dels personer med adhd och närstående, dels psykologer, psykiater, läkare, kriminalvårdsinspektör, skolkurator och specialpedagog. De använde en stegvis metod som har utvecklats av den brittiska organisationen James Lind Alliance.

Av sammanlagt 39 obesvarade forskningsfrågor som SBU tidigare hade identifierat, fick varje deltagare välja de tio viktigaste. Efter den första omgången gick de tjugo högst rankade frågorna vidare till en workshop i smågrupper med hälften brukare och hälften personal. Efter diskussion enades smågrupperna om var sin topp-10-lista, och slutligen träffades samtliga deltagare för att ta fram en gemensam färdig lista. [RL]

De högst rankade forskningsfrågorna:

  1. Finns det risk för att utveckla beroende senare i livet om man behandlas med metylfenidat som barn?
  2. Vilka effekter* har lärarstöd?
  3. Vilka effekter* har multimodal behandlingsinsats?
  4. Vilket läkemedel ger bäst effekt och minst biverkningar, atomoxetin eller metylfenidat?
  5. Vilka effekter* har metylfenidat vid samtidigt substansmissbruk?
  6. Vilka effekter* har föräldrastödsprogram?
  7. Vilka effekter* har stödsamtal?
  8. Vilka effekter* har datorstödd arbetsminnesträning?
  9. Vilka effekter* har psykoedukativ behandling?
  10. Vilka effekter har melatonin vid sömnbesvär?

* Avser både positiva och negativa effekter. Positiv effekt av behandling betyder förändring av så kallade kärnsymtom (ouppmärksamhet, hyperaktivitet/impulsivitet).