Hemuppgifter som involverar föräldrar ingår i programmet för att förstärka inlärningsprocessen.
Eftersom programmet i hög grad är inriktat mot interaktivitet kan utförandet variera mellan olika klassrum.
Universiell prevention
Programmet bygger på att öka deltagarnas motivation och sociala kompetens att avstå från droganvändning genom att lära ut färdigheter för att förstå och motstå drogpositiva influenser. ALERT består av 11 lektioner under det första året och tre lektioner under år två. Lektionerna innehåller aktiviteter i smågrupper, interaktiva frågor och svar, rollspel och övningar i nya färdigheter. Innehållet fokuserar på att hjälpa eleverna att förstå konsekvenser av droganvändning och att inse fördelarna med att avstå från droger, stärka normer och attityder mot droganvändning och att identifiera och motstå drogpositiv påverkan.
Narkotika, Alkohol, Tobak
Tidig tonår (12-14 år), Sena tonår (15-18 år)
Pojkar/män & Flickor/kvinnor
Skolan
Lärare
Nej
I SBU:s översikt över effekter av preventionsinsatser för barn och unga (2015) är ALERT utvärderat i åtta studier. Den samlade bedömningen är att programmet varken påverkar debut eller konsumtion av ANT.
(Att förebygga missbruk av alkohol, droger och spel hos barn och unga. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2015).
Bedömningen är att det finns ett begränsat vetenskapligt stöd för att ALERT inte har några signifikanta effekter på vare sig debut eller konsumtion av rökning, alkohol, cannabis och inhalanter. Evidensstyrkan sänktes ett steg då studierna inte var helt samstämmiga; enstaka studier visade signifikanta positiva resultat. Precisionen var bristfällig eftersom bedömningen var deskriptiv och att det inte kunde uteslutas att programmet hade effekt. Detta motiverade ett ytterligare avdrag, –1.
USA
En digital version av Project ALERT finns kostnadsfritt online.
Phyllis Ellickson, Ph.D. Co-Director, Center for Research on Child and Adolescent Health Founder, Project ALERT, RAND