Denna publikation publicerades för mer än 5 år sedan. Kunskapen kan ha förändrats genom att ny forskning tillkommit och att den visar på andra resultat. Det är dock mindre troligt att resultat med starkt vetenskapligt stöd förändras, även om nya studier tillkommer.

Kartläggning av interventioner med syfte att tillgodose placerade barns och ungas rätt till utbildning och hälso- och sjukvård

Kartläggningen beskriver utvärderade insatser för placerade barn. Den innefattar insatser som ska a) förbättra barnens skolprestationer och deras förutsättningar för en bra utbildning och b) tillgodose barnens rätt till och behov av hälso- och sjukvårdsinsatser.

Lästid: ca 3 min Publicerad: Publikationstyp:

SBU Utvärderar

En systematisk översikt av det vetenskapliga underlaget för positiva och negativa effekter på hälsa, socialt liv eller funktionstillstånd för en metod eller insats. Beroende på frågans art kan rapporten även innehålla analyser av ekonomiska, etiska och sociala aspekter. Ämnessakkunniga deltar i arbetet och rapporten granskas av oberoende experter. Rapportens slutsatser fastställs av SBU:s nämnd.

Denna publikation är ursprungligen publicerad av Socialstyrelsen. I och med SBU:s utvidgade uppdrag från 1 juli 2015 tar SBU över uppgiften från Socialstyrelsen att även utvärdera det vetenskapliga stödet inom socialtjänsten. Läs mer om det nya uppdraget

Sammanfattning

Syftet med denna systematiska kartläggning är att kartlägga och beskriva utvärderade interventioner som riktar sig till placerade barn. Interventionerna avser att a) förbättra barnens skolprestationer och deras förutsättningar för en bra utbildning, och b) tillgodose barnens rätt till och behov av hälso- och sjukvårdsinsatser. Med intervention menas en åtgärd med syfte till förbättring inom ett givet område. Omfattande granskning har genomförts av forskningslitteraturen på området utifrån sökningar i databaser, handsökningar och råd från experter.

Interventioner inom skolområdet

Inom skolområdet ingår 14 studier som sammanlagt utvärderar elva skolinterventioner. Fyra av interventionerna har utvärderats i varsin randomiserad, kontrollerad studie (RCT), vilket indikerar att studierna kan ha hög vetenskaplig kvalitet. Två interventioner är utvärderade i Sverige. En av dessa är SkolFam som har implementerats i två svenska städer och utvärderats i två studier. De interventioner som ingår i kartläggningen omfattar olika typer av insatser, till exempel tvärprofessionell samverkan, skolsamordnare, handledning till barnen, distribuering av skolmaterial till barnens hem och skolförberedande insatser. Vidare indikerar kartläggningen att det finns interventioner som kan hjälpa placerade barn att lyckas bättre i skolan, till exempel genom att

  • förbättra samverkan mellan de aktörer som är involverade i barnets skolgång, till exempel lärare, socialsekreterare, familjehemsföräldrar och barnen själva
  • samordna insatser och resurser
  • göra individuella pedagogiska kartläggningar av barnets förutsättningar och förmågor att klara olika ämnesområden, för att bättre kunna planera innehållet i interventionen
  • upprätta målinriktade individuella handlingsplaner
  • handleda barnet inom olika ämnesområden, till exempel av en familjehemsförälder eller lärare.

Sammanfattningsvis visar kartläggningen att det finns ett stort behov av fler utvärderingar av god vetenskaplig kvalitet för att kunna dra slutsatser om specifika interventioners effekter. Resultaten från studierna indikerar trots allt att placerade barns skolresultat kan förbättras med hjälp interventioner.

Interventioner inom hälso- och sjukvårdsområdet

Inom hälso- och sjukvårdsområdet är det fyra studier, som sammanlagt utvärderar fyra olika hälso- och sjukvårdsinterventioner, som uppfyllde kriterierna för att inkluderas i kartläggningen. Det kan vara förenat med stora etiska problem att genomföra utvärderingar där man lottar barn till en hälsoinsats, medan andra barn lottas till att inte få någon sådan insats (vilket ofta sker vid randomiserade kontrollerade studier). I forskningen har man därför främst använt sig av för- och eftermätningar, ibland med en jämförelsegrupp. Sådana utvärderingar ger dock inte samma säkerhet när det gäller att uttala sig om effekter av interventioner som randomiserat kontrollerade utvärderingar ger. Ingen av de inkluderade studierna är genomförd i Sverige. De inkluderade interventionerna rörde antingen samverkan mellan hälso- och sjukvården och socialtjänsten eller intern samordning inom hälso- och sjukvården och erbjuder viktiga insatser för barnen bland annat

  • fysisk och psykisk hälsoutredning, hälsobedömning och behandling av barnet
  • kontinuerlig uppföljning av barnets hälsotillstånd
  • koordinering av olika hälso- och sjukvårdsinsatser till exempel ett hälsopass med information om barnets eventuella hälsoproblem och vaccinationer, samt en särskild läkare som har ansvar för att följa barnet
  • samverkansteam inom hälso- och sjukvården som erbjuder hälsoförebyggande arbete och rådgivning till barn, institutionspersonal, familjehemsföräldrar och socialtjänsten.
Publicerad: Rapportnr: SoS 2013-1-7 https://www.sbu.se/sos_201317
Sidan publicerad