Föräldraskapsstöd till familjer med pojkar med autism

SBU kommenterar en systematisk översikten Westlake, F., Westlake, M., & Totsika, V. (2024). A systematic review and meta-analysis of the effectiveness of interventions targeting the parent-child relationship in families of children with an intellectual disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 37:e13273

Lästid: ca 1 min Publikationstyp:

Pågående projekt

SBU granskar aktuell och välgjord forskning och tar reda på vilken effekt olika insatser har, om det finns några risker eller etiska problem och vad som gör mest nytta för pengarna inom områdena hälso- och sjukvård, tandvård, socialtjänst, funktionstillstånd- och funktionshinder samt arbetsmiljö.

Beräknad publicering: Kvartal 4, 2025

Bakgrund

Barn med autism kan ha svårt att kommunicera, samspela socialt och hantera sina känslor. Föräldraskapsstöd ger föräldrar verktyg för att:

  • Bättre förstå barnets signaler och behov.
  • Använda strategier som stärker barnets sociala och känslomässiga utveckling, till exempel genom strukturerad interaktion och positiv förstärkning.
  • Minska stress och vardagskonflikter, vilket skapar en lugnare och mer förutsägbar hemmiljö.

När föräldrar lär sig att hantera utmaningar på ett konsekvent och empatiskt sätt förbättras ofta relationerna inom familjen. Stödet kan också förebygga framtida problem och hjälpa både barnet och familjen att skapa en mer stabil och hållbar vardag.

Den kommenterade systematiska översikten ger ny kunskap om hur föräldraskapsstöd kan vara till nytta för familjer med pojkar som har autism.

Sidan uppdaterad