
Föräldraskapsstöd med syfte att stärka den känslomässiga relationen riktade till familjer med barn som har intellektuell funktionsnedsättning med eller utan autism
Sammanfattning
SBU har granskat och kommenterat en systematisk översikt som utvärderat vilka effekter föräldraskapsstödjande insatser har på den känslomässiga relationen mellan föräldrar och deras barn (0–12 år) med intellektuell funktionsnedsättning med eller utan andra funktionsnedsättningar såsom autism [1] [2]. Översiktsförfattarnas slutsatser baseras på ett underlag där majoriteten av barnen är pojkar upp till nio år med intellektuell funktionsnedsättning i kombination med autism samt att föräldrarna i huvudsak utgörs av mammor. Detta gör att överförbarheten till flickor, äldre barn och barn med intellektuell funktionsnedsättning utan autism kan vara begränsad.
De föräldraskapsstödjande insatserna omfattar utbildning till föräldrarna om barnets tillstånd och utveckling, samt om samspel mellan förälder och barn (psykoedukation). Insatserna innefattar också praktisk vägledning och färdighetsträning för föräldrar i exempelvis gränssättning, problemlösning och positiv förstärkning av barns beteenden. Kunskapen används ofta i kombination med psykoedukation.
Författarnas slutsats är att föräldraskapsstödjande insatser har en positiv effekt på kvaliteten i den känslomässiga relationen mellan föräldrarna och barnet. Med känslomässig relation avser författarna:
- anknytning mellan förälder och barn
- föräldrars förmåga till lyhördhet
- anpassning
- mentalisering
- föräldrarnas förståelse av sitt föräldraskap i förhållande till barnets beteende
- föräldrarnas känslomässiga tillgänglighet och förmåga till reflektion.
Översikten har vissa brister i metod, vilket innebär att resultaten behöver tolkas med försiktighet. Trots detta är översikten en av de bättre på ämnet och bidrar med viktig kunskap om effekten av föräldraskapsstöd till den här populationen.
Bakgrund
Familjer med barn med olika typer av funktionsnedsättningar kan ha särskilda utmaningar. När barnen har en intellektuell funktionsnedsättning behöver kommunikationen ofta anpassas. Det är också vanligt att dessa barn har ytterligare diagnoser, exempelvis autism. Barn med autism kan ha svårigheter med vardagliga aktiviteter och socialt samspel, såsom att tolka sociala signaler, och har ofta en begränsad språklig utveckling. Det är viktigt att notera att autism inte alltid innebär en intellektuell funktionsnedsättning, men när flera funktionsnedsättningar förekommer blir utmaningarna mer komplexa. I familjer där barn har en eller flera funktionsnedsättningar, som intellektuell funktionsnedsättning eller autism, finns det ofta behov av extra stöd i föräldraskapet.
Svårigheter i föräldra-barnrelationen som kan kopplas till uppfostringsstrategier, konfliktfylld hemmiljö samt föräldrarnas egna svårigheter, har samband med många problemutfall hos barn [3]. Goda relationer till föräldrarna är således en viktig skyddsfaktor för alla barn [4]. Föräldraskapets skyddsfaktorer handlar om ork, engagemang och stöd, positiva attityder och uppfostringsstrategier samt föräldrars medvetenhet och motivation [4].
Hälso- och sjukvården liksom socialtjänsten i Sverige erbjuder flera typer av föräldraskapsstödsprogram som syftar till att förbättra föräldrars förmåga att möta sina barns behov och främja en god uppväxtmiljö. Effekterna av sådana insatser på barn i allmänhet är väldokumenterade, exempelvis i flera rapporter från SBU [5] [6] [7] [8] [9]. Däremot har ingen av dessa rapporter specifikt fokuserat på barn med funktionsnedsättningar, även om det nämns att några program är anpassade till en målgrupp med funktionsnedsättning. Ett flertal föräldraskapsstöd har också prövats i svensk kontext med positiva resultat (Family Check-Up, iKomet, Växa Tryggt, Rinkebymodellen, Utökade hembesök, Komet, COPE, Connect, De Otroliga Åren, Alla Barn i Centrum (ABC), Triple P [3]). I Faktarutorna 1 och 2 beskrivs föräldraskapsstödjande insatser och dess användning i Sverige. Det är dock osäkert om dessa resultat är giltiga även för föräldrar till barn med autism eller intellektuell funktionsnedsättning då studierna huvudsakligen fokuserat på barn med externaliserande beteenden. De tidigare forskningsresultaten gäller också huvudsakligen utfall kopplade till barnen, och i mindre utsträckning föräldraförmåga.
Denna rapport är en del av regeringsuppdraget ”Uppdrag om kunskapssammanställningar om insatser inom socialtjänsten för att främja psykisk hälsa och förebygga ohälsa bland barn och unga” [10]. Rapporten är även av relevans för den nationella strategin för psykisk hälsa och suicidal prevention som gäller mellan 2025–2034 [11] där vikten av att satsa på barn och ungas psykiska hälsa betonas.
Beskrivning av den systematiska översikten
Frågeställning och urvalskriterier
Översikten syftade till att utvärdera effekten av föräldraskapsstöd riktade till familjer med barn mellan noll och tolv år med en intellektuell funktionsnedsättning med eller utan andra utvecklingsdiagnoser, till exempel autism. Översikten avsåg att studera effekterna av denna typ av stöd primärt på den känslomässiga relationen mellan föräldrar och deras barn, och sekundärt på utfall kopplade till barnen såsom barnets beteende, barnets kommunikation och barnets socialisation. För överblick av översiktsförfattarnas avgränsningar och urvalskriterier samt beskrivning av diagnoserna intellektuell funktionsnedsättning samt autism, se Tabell 1 och 2.
|
1. Författarnas inklusionskriterier var intellektuell funktionsnedsättning (signifikanta begränsningar i intellektuell funktion (IQ under 70) och adaptivt beteende (praktiska dagliga livsfärdigheter, och sociala förmågor) som uppkommer under utvecklingsperioden. |
|
| Population | Föräldrar till barn med en intellektuell funktionsnedsättning 1 (IF) upp till tolv års ålder. Barn med annan diagnos inkluderades också om minst 50 procent av barnen även hade en intellektuell funktionsnedsättning. |
| Insats | Åtgärd riktad till föräldrar i syfte att påverka den känslomässiga relationen mellan förälder och barn.Insatser som endast fokuserade på andra aspekter av föräldraskapet och föräldra-barnrelationen exkluderades (såsom det praktiska omhändertagandet, erbjudande om mat, husrum, omsorg, omvårdnad, information, praktiskt stöd, och skydd). |
| Kontroll | Ingen avgränsning gjordes (väntelista, ordinarie behandling, aktiv jämförelsegrupp eller en kombination ingår). |
| Utfall | Flera typer av relationella utfall mellan barn och föräldrar ingick såsom anknytning, föräldra-barn interaktion, förälderns lyhördhet, mentaliseringsförmåga, föräldraskapsförmåga, anknytningsförmåga och känslomässig tillgänglighet. |
| Primärstudiedesign | Översikten inkluderade randomiserade kontrollerade studier (RCT) eller kvasi-experimentella studier. |
| Sammanhang | Alla typer av sammanhang såsom hemmiljö, skola, socialtjänst, hälso- och sjukvård, med mera. |
| ICD = International Classification of Diseases, den klassifikation som används inom svensk hälso- och sjukvård (Autism Sverige); DSM = Diagnostic and Statistic Manual of Mental Disorder, används ofta inom svensk psykiatri (Autism Sverige). | |
| Intellektuell funktionsnedsättning ICD-10); DSM-5 |
Psykisk utvecklingsstörning diagnos enligt ICD (F70, F71-F73) - Försenad eller ofullständig utveckling av förståndet särskilt avseende färdigheter som bidrar till den generella intelligensnivån, exempelvis kognition, språk, motorik och sociala färdigheter. Utvecklingsstörning kan förekomma med eller utan andra psykiska eller fysiska tillstånd. Graden av psykisk utvecklingsstörning mäts ofta med standardiserade intelligenstest, och kompletteras ibland med skalor för att bedöma social adaptation i given omgivning. En helhetsbedömning görs av den aktuella funktionsnivån eftersom intellektuell funktionsnivå och social anpassning kan utvecklas och förbättras med rehabilitering och träning [22]. Intellektuell funktionsnedsättning diagnos enligt DSM (317, 318.0-318.2) - Intellektuell funktionsnedsättning innebär en avvikelse i utvecklingen som inleds under utvecklingsperioden och innebär såväl brister i intellektuella funktioner (slutledningsförmåga, problemlösning, planering, abstrakt tänkande, omdöme, studieförmåga och förmåga att lära av erfarenheter) som brister i adaptiv funktionsförmåga (bristande förmåga utvecklingsmässigt och sociokulturellt avseende personligt oberoende och socialt ansvar som begränsar kommunikation, social delaktighet och självständighet inom flera livsområden). Intelligenstester och kliniska bedömningar ligger till grund för diagnos [23]. |
| Autism ICD-10; DSM-5 |
Autism diagnos enligt ICD (F84.0-F84.1) - Fullständig utvecklingsstörning/-rubbning som karaktäriseras av störning i socialt samspel, kommunikationsförmåga samt begränsat, stereotypt och repetitivt beteende. Ytterligare symptom kan vara fobier, sömn- och ätstörningar, raserianfall och självdestruktivt beteende. ’Autism i barndomen’ uppträder innan 3 års ålder medan ’atypisk autism’ uppträder senare eller har färre symptom. Atypisk autism förekommer oftast vid grav psykisk utvecklingsstörning eller vid svår impressiv språkstörning. ’Autistisk psykopati’ ingår inte här utan är en underkategori till ’Asbergs syndrom’ (F84.5) [22]. Autism diagnos enligt DSM (299.00) - Bestående brister i förmåga till social interaktion (förmåga till social ömsesidighet, icke-verbalt kommunikativt beteende som ögonkontakt, kroppsspråk, samt förmåga att utveckla, bevara och förstå relationer); begränsade och repetitiva mönster i beteende (t.ex. motoriska rörelser, tal), intressen eller aktiviteter, oflexibel med rutiner; samt ovanliga reaktioner på sensorisk stimulering. Symptomen innebär signifikant nedsättning i social funktion, vid sysselsättning, mm. Symptomen skall ha även ha förekommit under tidig utvecklingsperiod och kan inte bättre förklaras av IF eller globalt försenad psykisk utveckling [24]. |
Den systematiska översiktens metod
Syftet med översikten är tydligt beskrivet i artikeln. Översiktens författare har publicerat ett protokoll (PROSPERO, registreringsnummer CRD42022366938) men har i den aktuella översikten inte redovisat eller motiverat varför de frångick den ursprungliga planen att anpassa sökstrategin efter databas (enligt artikel och korrespondens med författare).
Litteratursökningen genomfördes dels genom sökning i elektroniska databaser, dels genom att utvalda studier genomsöktes efter ytterligare referenser. Översiktens senaste litteratursökning genomfördes i mars 2024. I bedömningen av vilka studier som skulle inkluderas relevansgranskades tio procent av titlar och artikelsammanfattningar av två personer, medan återstoden bedömdes av en person. Författarna redovisade gallringsprocessen i ett PRISMA-diagram. Extraheringen av data från fulltext-artiklarna gjordes i huvudsak av en författare, tio procent granskades av en andra person. Samstämmigheten mellan de två granskarna bedömdes som god.
Översiktsförfattarna använde sig av RoB 2 för att granska risk för bias i RCT och ROBINS-I i icke-randomiserade studier. Granskningen genomfördes i huvudsak av endast en person. I 36 procent av fallen bedömde två personer studiernas risk för bias oberoende av varandra. Samstämmigheten mellan de två granskarna bedömdes som god.
Data från enskilda studier, oavsett risk för bias, syntetiserades med metaanalys. För att undersöka om resultaten var robusta även utan studier med hög risk för bias genomfördes sensitivitetsanalyser där dessa studier uteslöts från syntes.
Inkluderade studier i den systematiska översikten
Totalt har översiktsförfattarna identifierat 27 relevanta vetenskapliga artiklar varav 24 var unika studier. De flesta av dem var publicerade under år 2013 eller senare. Majoriteten var Randomiserade kontrollerade studier (n=24). Tre av dessa bedömdes av författarna ha låg risk för bias, tolv måttlig risk för bias, och nio hög risk för bias. Studierna var i huvudsak genomförda i höginkomstländer (n=20). Sammanlagt inkluderade dessa 1 325 unika studiedeltagare, varav 77 procent av barnen var pojkar. Majoriteten av studierna hade genomförts i familjer med autistiska barn (n=16) eller med risk för autism (n=1). I övriga studier inkluderas ibland flera olika typer av diagnoser.
Totalt utvärderades 19 olika typer av insatser i studierna. De specifika föräldraskapsstöd som utvärderades var:
- Caregiver Skills Training
- Co-Operative Parent Mediated Therapy
- The Developmental Individual-differences Relationship based (DIR)/Floortime model
- Developmentally Based Intervention Programme
- Early Start Denver Model
- Focused Playtime Intervention
- Incredible Years (De otroliga åren)
- JASPER
- Parent–Child Interaction Therapy
- Parent-Mediated Intervention for Children with ASD in South Asia in India and Pakistan (PASS)
- Parent-Mediated Social Communication Therapy for Young Children with Autism (PACT)
- Parents Plus Programme
- Parent Training in Reflection Functions and Parental Awareness
- Pathways Early ASD Intervention
- PLAY
- Relationship Focussed Intervention
- Responsive Teaching
- Stepping Stones-Triple P
- Video-Feedback Intervention
Insatserna omfattade utbildning till föräldrarna om barnets tillstånd och utveckling, liksom om samspel mellan förälder och barn (psykoedukation). Insatserna innefattade också praktisk vägledning och färdighetsträning i exempelvis gränssättning, problemlösning och förstärkning vid tillfällen då kunskapen används. I majoriteten av studierna hade psykoedukation kombinerats med vägledning (n=18). Vidare ingick det i de flesta studier (n=18) någon slags videoinspelning i interventionen för att ge visuella exempel och/eller spela in föräldrarnas interaktion med barnen med syftet att möjliggöra egenreflektion för föräldrarna eller för att kunna ge feedback. Lek ingick också som ett moment i en stor andel av studierna (n=16). I studierna genomfördes insatserna i de flesta fall vid 12 till 17 tillfällen (n=14). I genomsnitt deltog familjerna 46 månader i aktuell insats.
Huvudutfallet föräldra-barnrelation inkluderade mått på (antal studier i parentes):
- kvalitet på föräldra-barnrelation (18)
- svårigheter i föräldra-barnrelation (2)
- dysfunktionell föräldra-barnrelation (2)
- föräldra-barn anknytning (1)
- föräldrars lyhördhet (2)
- föräldrars förmåga till reflektion och självutvärdering (1)
- föräldrars reflexiva förmåga (1).
Barnutfallen inkluderade mått på (antal studier i parentes):
- emotionella och beteendemässiga problem (5)
- adaptivt beteende (6)
- kommunikation/språk (9)
- socialiseringsfärdigheter (8)
- social kommunikation (5)
Den systematiska översiktens resultat och slutsatser
Effekt på relation mellan föräldrar och barn
Översiktsförfattarna kom fram till att föräldraskapsstödjande insatser bidrog till en statistiskt signifikant förbättrad relation mellan barn med intellektuell funktionsnedsättning (0–12 år) och förälder. Effekten bedömdes som stor och bibehölls även när studier med hög risk för bias eller med lågt antal deltagare exkluderades. Författarnas slutsatser gäller tänkt undersökningsgrupp (familjer med barn 0–12 år med intellektuell funktionsnedsättning), men när studier med hög risk för bias exkluderas är den faktiska studiegruppen barn 0–9 år med intellektuell funktionsnedsättning med eller utan andra funktionsnedsättningar inklusive autism (se Tabell 3). Åtta av de tolv studierna med låg eller måttlig risk för bias fokuserade på barn med autism, där majoriteten (ca 84 procent) var pojkar.
Subgruppsanalyser visade att utfallet förbättrades signifikant när insatsen innehöll komponenten föräldraskapsträning eller träning i kombination med psykoedukation samt om insatsen bestod av fler än 12 tillfällen. Översiktsförfattarna kunde inte se någon skillnad i effekt om insatsen innehöll videoinspelning eller inte, om lek ingick eller inte, eller om barnet med intellektuell funktionsnedsättning också hade autism.
I översikten saknas en strukturerad bedömning av tillförlitligheten i det vetenskapliga underlaget, till exempel med hjälp av GRADE.
| 1. Cohen’s d and Hedges’ g tolkas på liknande sätt. Enligt Cohens tumregel bedöms effektstorlekar enligt: ingen=0; liten=0,2; medelstor=0,5; stor=0,8 [26]. | |
| Utfall | Förbättrad affektiv kvalitet i föräldra-barnrelation |
|---|---|
| Population | Barn 0–9 år med intellektuell funktionsnedsättning framför allt autism med eller utan intellektuell funktionsnedsättning. |
| Insats | Strukturerade föräldraskapsstödjande insatser i form av psykoedukation och vägledning. De insatser som utvärderades var Caregiver Skills Training, DIR/Floortime, Developmentally Based Intervention Programme., Early Start Denver Model, Focused Playtime, JASPER, PASS, PASSPlus, PACT, PLAY, Responsive Teaching, Stepping Stones-Triple P.Intensiteten på insats varierade mellan olika miljöer. De olika sammanhangen var hemmet, skola, särskilt boende, sjukhus och klinik. |
| Jämförelse | Ingen eller sedvanlig insats |
| Antal deltagare (studier) | 813 deltagare (12 RCT) |
| Effekt i översikten | Hedges 1 g = 0,88[95 % KI 0,33–1,42] |
Effekter på barnutfall
Översiktsförfattarna drar slutsatsen att föräldraskapsstödjande insatser har en positiv måttlig till stor effekt på barnutfall. Effekten minskar dock och är inte längre signifikant när studier med hög risk för bias utesluts från metaanalysen. Detta tyder på att resultatet är osäkert och bör tolkas med stor försiktighet, vilket översiktsförfattarna även lyfter i sin diskussion.
Ordförklaringar och förkortningar
| Insats | Åtgärd i syfte att åstadkomma en förändring. Ofta avses en behandlande eller stödjande insats. |
| Metaanalys | Statistisk metod för att sammanväga resultat från flera undersökningar. |
| Primärstudie | Empirisk undersökning där forskare samlar in och analyserar data med syfte att bidra med ny forskning. |
| RCT | RCT står för Randomised Controlled Study. Svenska: randomiserad kontrollerad studie. Vetenskaplig studie där deltagarna slumpmässigt delas in olika grupper. En grupp får en viss insats, en annan grupp får inte insatsen. |
| Risk för bias | Ett systematiskt fel (snedvridning) i en vetenskaplig studies upplägg eller genomförande som påverkar resultaten och inte beror på slumpfaktorer. |
| Systematisk översikt | Sammanställning av resultat från vetenskapliga undersökningar som med systematiska och tydligt beskrivna metoder har identifierats, valts ut och bedömts kritiskt och som avser en specifikt formulerad forskningsfråga. |
Projektgrupp
SBU
- Nina-Katri Gustafsson, projektledare
- Idha Kurtsdotter, projektmedarbetare
- Carl Gornitzki, informationsspecialist
- Irini Åberg, projektadministratör
- Uliana Hellberg, projektansvarig chef
Externa granskare
- Maria Melin, gd-staben på Myndigheten för delaktighet (MFD)
- Eva Eurenius, utredare på Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF)
Bindningar och jäv
Sakkunniga och granskare har i enlighet med SBU:s krav inlämnat deklaration rörande bindningar och jäv. Dessa dokument finns tillgängliga på SBU:s kansli. SBU har bedömt att de förhållanden som redovisas där är förenliga med kraven på saklighet och opartiskhet.
Referenser
- Westlake F, Westlake M, Totsika V. A systematic review and meta-analysis of the effectiveness of interventions targeting the parent-child relationship in families of children with an intellectual disability. J Appl Res Intellect Disabil. 2024;37(6):e13273. Available from: https://doi.org/10.1111/jar.13273
- Socialdepartementet. En nationell strategi för ett stärkt föräldraskapsstöd. Stockholm: Socialdepartementet; 2018. Available from: https://www.regeringen.se/informationsmaterial/2018/08/en-nationell-strategi-for-ett-starkt-foraldraskapsstod/
- Johansson M. Risk- och skyddsfaktorer – vad vet vi och vad kan göras med kunskapen?; 2021. RISE Rapport 978-91-89561-71-7 (ISBN). [accessed May 5 2022]. Available from: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:ri:diva-59175
- Trygghetscirkeln (COSP). Skellefteå: Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF). [accessed Oct 30 2025]. Available from: https://www.mfof.se/foraldraskapsstod/program-och-metoder-for-foraldraskapsstod---soksida/fss-program/2022-11-29-trygghetscirkeln-cosp.html
- SBU. Föräldraskapsstödsprogram vid utåtagerande beteende hos barn: effekter och verksamma komponenter. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2019. SBU Kommenterar 2019_08. [accessed Nov 5 2025]. Available from: https://www.sbu.se/2019_08
- SBU. Program för att förebygga suicid och suicidförsök hos barn: en systematisk översikt med utvärdering av effekter och hälsoekonomiska aspekter. Stockholm: SBU – Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2021. SBU Utvärderar 336. Available from: https://www.sbu.se/336
- SBU. Program för att förebygga psykisk ohälsa hos barn: en systematisk översikt och utvärdering av medicinska, hälsoekonomiska, sociala och etiska aspekter. Stockholm: SBU – Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2021. SBU Utvärderar 339. Available from: https://www.sbu.se/339
- SBU. Främjande av psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2022. SBU Utvärderar 350. [accessed Nov 5 2025]. Available from: https://www.sbu.se/350
- SBU. Föräldraskapsstöd riktat till föräldrar med komplexa behov och svårigheter har en positiv effekt. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2025. SBU Kommenterar 2025_04. [accessed Nov 5 2025]. Available from: https://www.sbu.se/2025_04
- Socialdepartementet. Uppdrag om kunskapssammanställningar om insatser inom socialtjänsten för att främja psykisk hälsa och förebygga ohälsa bland barn och unga. Stockholm: Socialdepartementet; 2024. Dnr. S2024/02156.
- Skr 2024/25:77:Det handlar om livet – nationell strategi inom området psykisk hälsa och suicidprevention. Stockholm: Socialdepartementet. Available from: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/skrivelse/det-handlar-om-livet-nationell-strategi-inom_hc0377/
- Enebrink P, Stattin H. Föräldrarstöd på selektiv och indikerad nivå: En sammanfattning av forskningsläget. Socialmedicinsk tidskrift. 2020;97(5-6): 910–932. Available from: https://doi.org/10.62607/smt.v97i5-6.38192
- Socialstyrelsen. Effekter av föräldrastöd. Redovisning av en nationell utvärdering på uppdrag av Socialstyrelsen. Stockholm: Socialstyrelsen; 2014. [accessed Nov 26 2025]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/contentassets/6fa9370386444a8aa58d64f35e0425a8/2014-11-12.pdf
- Gardner F, Leijten P. Incredible Years parenting interventions: current effectiveness research and future directions. Current Opinion in Psychology. 2017;15:99-104. Available from: https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.02.023
- Kling A, Forster M, Sundell K, Melin L. A randomized controlled effectiveness trial of parent management training with varying degrees of therapist support. Behav Ther. 2010;41(4):530-42. Available from: https://doi.org/10.1016/j.beth.2010.02.004
- Kulasinghe K, Whittingham K, Mitchell AE, Boyd RN. Psychological interventions targeting mental health and the mother–child relationship in autism: Systematic review and meta-analysis. Developmental Medicine & Child Neurology. 2023;65(3):329-45. Available from: doi.org/10.1111/dmcn.15432
- Sanders MR. The Triple P System of Evidence-Based Parenting Support: Past, Present, and Future Directions. Clinical Child and Family Psychology Review. 2023;26(4):880-903. Available from: https://doi.org/10.1007/s10567-023-00441-8
- van Ijzendoorn MH, Schuengel C, Wang Q, Bakermans-Kranenburg MJ. Improving parenting, child attachment, and externalizing behaviors: Meta-analysis of the first 25 randomized controlled trials on the effects of Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline. Development and Psychopathology. 2023;35(1):241-56. Available from: https://doi.org/10.1017/S0954579421001462
- Preventionsstrategier. Skellefteå: Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF). [accessed Nov 26 2025]. Available from: https://mfof.se/foraldraskapsstod/preventionsstrategier.html
- Karta över program och metoder i svenska kommuner. Skellefteå: Myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd (MFoF). [accessed Nov 26 2025]. Available from: https://mfof.se/foraldraskapsstod/program-och-metoder/foraldraskapsstodskartan.html
- Socialstyrelsen. Nationella riktlinjer 2024: Adhd och autism. Prioriteringsstöd till dig som beslutar om resurser i hälso- och sjukvården eller socialtjänsten. . Stockholm: Socialstyrelsen; 2024. [accessed Nov 26 2025]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/contentassets/9477556cf0ce4c9e9ee8310a5f52b642/2024-3-8958.pdf
- Socialstyrelsen. ICD-10-SE Del 1 – Internationell statistisk klassifikation av sjukdomar och relaterade hälsoproblem – Systematisk förteckning – Svensk version 2025 – Del 1 (3). Stockholm: Socialstyrelsen; 2025. [accessed Nov 26 2025]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/publikationer/icd-10-se-del-1--internationell-statistisk-klassifikation-av-sjukdomar-och-relaterade-halsoproblem--systematisk-forteckning--svensk-version-2025--del-1-3-2025-1-9321/
- Diagnoskriterier för intellektuell funktionsnedsättningför autism. Stockholm: Region Stockholm. [accessed Nov 26 2025]. Available from: https://www.habilitering.se/kunskap-och-stod/kort-om-funktionsnedsattningar/IF/diagnoskriterier-for-intellektuell-funktionsnedsattning/
- Diagnoskriterier för autism. Stockholm: Region Stockholm. [accessed Nov 26 2025]. Available from: https://www.autismforum.se/om-autism/diagnoskriterier-0/diagnoskriterier-for-autism/
- Whiting P, Savović J, Higgins JPT, Caldwell DM, Reeves BC, Shea B, et al. ROBIS: A new tool to assess risk of bias in systematic reviews was developed. Journal of Clinical Epidemiology. 2016;69:225-34. Available from: doi.org/10.1016/j.jclinepi.2015.06.005
- Hedges LV. Estimation of effect size from a series of independent experiments. Psychological Bulletin. 1982;92(2):490-9. Available from: https://doi.org/10.1037/0033-2909.92.2.490