
Insatser inom socialtjänst i väntan på behandling vid barn- och ungdomspsykiatri
Sammanställning av systematiska översikter från SBU:s upplysningstjänst
Fråga
Vilken effekt har psykosociala insatser inom socialtjänsten i väntan på behandling vid barn- och ungdomspsykiatri?
Sammanfattning
Vad har vi gjort?
SBU har sökt efter vilken sammanställd forskning (systematiska översikter) som finns om psykosociala insatser som skulle kunna erbjudas av socialtjänstens verksamheter i väntan på behandling vid barn- och ungdomspsykiatri (BUP).
SBU har tittat på frågan utifrån ett behov av kunskapsstöd som identifierats inom ramen för Partnerskapet för styrning med kunskap inom socialtjänsten. Vi har i arbetet tagit hänsyn till hur ansvar och roller är fördelade mellan socialtjänsten och hälso- och sjukvården i Sverige.
Vad kommer vi fram till?
SBU har inte identifierat någon välgjord systematisk översikt som undersökt effekten av insatser för barn, ungdomar eller deras familjer i väntan på behandling vid BUP. Två systematiska översikter identifierades men bedömdes inte vara tillräckligt välgjorda.
Hur kan resultatet förstås och användas?
Att det saknas välgjord sammanställd forskning för frågan betyder att vi med tillförlitlighet inte kan uttala oss om det vetenskapliga stödet för någon insats. Att det saknas vetenskapligt stöd betyder inte att insatser är ineffektiva, utan att det saknas forskning som kan ge oss vägledning i frågan. Med mer forskning inom området kan kunskapsläget ändras.
Vilket kan nästa steg vara?
Underlaget som SBU tagit fram kan ge överblick över vilka typer av insatser som skulle kunna erbjudas i väntan på behandling från BUP. Underlaget ger inte vägledning om någon insats fungerar eller är bättre eller sämre, det vetenskapliga underlaget är helt enkelt för osäkert. Socialtjänstens verksamheter kan genom att studera underlaget identifiera om en eller flera insatser är särskilt intressanta och relevanta för deras verksamheter. SBU skulle då kunna göra specifika och mer riktade sökningar om dessa insatsers effekt utan att begränsa populationen till individer som väntar på behandling inom BUP.
I väntan på tillförlitlig vetenskaplig kunskap om vilka insatser som är effektiva behöver verksamheter förlita sig på annan kunskap och beprövad erfarenhet. SBU vill påpeka vikten av att följa upp och utvärdera den egna verksamheten för att säkerställa att de insatser som erbjuds gör nytta och inte leder till skada.
Bakgrund
Den psykisk ohälsan bland barn och ungdomar ökar liksom väntetiderna till behandling inom barn- och ungdomspsykiatrin (BUP). Enligt Sveriges kommuner och regioners kartläggning söker fler barn hjälp hos BUP och vårdens kapacitet har ökat men behoven är fortfarande större än vad vården kan erbjuda [1]. I januari 2025 hade 49 procent av barn och ungdomar som sökt hjälp hos BUP fått ett första besök inom 30 dagar och cirka 5 000 väntade på behandling; av dessa hade cirka 3 500 väntat mer än en månad [2]. Enligt Inspektionen för vård och omsorg (IVO) innebär de långa väntetiderna risker för patientsäkerheten [3]. Långa väntetider vid psykisk ohälsa hos barn och unga kan utgöra en svår påfrestning för de unga och deras familjer. En del familjer vänder sig i dessa situationer till socialtjänsten för stöd och hjälp, men kunskapsstöd inom socialtjänsten saknas.
SBU är en av flera nationella myndigheter i Rådet för styrning med kunskap [4] som ingår i Partnerskapet för styrning med kunskap. Som en del av detta samarbete deltar SBU i ett nationellt arbete för att ta hand om lokalt identifierade kunskapsbehov inom socialtjänsten och den kommunala hälso- och sjukvården [5].
Under 2024–2025 har representanter för Sveriges socialchefer, tillsammans med regionala samverkansstrukturer inom socialtjänsten identifierat och prioriterat bland lokala behov av kunskapsstöd inom området barn och unga. Det område som var högst prioriterat var kunskapsstöd kring socialtjänstens insatser för barn och unga i väntan på insatser vid barn- och ungdomspsykiatrin. Dessa barn och ungdomar har utretts och har bedömts ha behov av vård och behandling hos BUP men ingen behandling eller åtgärd har påbörjats [6]. BUP har ansvar att ge vård och behandling till barn med medelsvåra och svåra psykiatriska tillstånd. Samtidigt har socialtjänsten det övergripande ansvaret för att främja trygga uppväxtförhållande för barn och unga [7]. Den nya socialtjänstlagen lyfter särskilt fram vikten av förebyggande socialt arbete. I situationer där barn väntar på psykiatrisk vård och familjer i kris kontaktar socialtjänsten behöver socialtjänsten agera. Vilken roll och vilka insatser som socialtjänsten kan eller bör erbjuda medan barnet väntar på behandling hos BUP blir därför intressant och relevant.
SBU har därför beslutat att undersöka vilken sammanställd forskning som finns kring detta behov, som ett första steg för att kunna stödja aktörer på nationell, regional och lokal nivå med vilket vetenskapligt stöd som finns för frågan.
I denna rapport kommer vi därför att fokusera på insatser som skulle kunna vara möjliga för socialtjänsten att ge i väntan på att barn eller unga får vård och behandling hos BUP. Syftet med insatsen ska vara att stödja barnet, den unge eller familjen under tiden de väntar på andra insatser. Vi har därför valt att endast fokusera på studier som utvärderat insatser som erbjuds just under väntetiden på annan vård hos motsvarande BUP. Vi har därför exkluderat studier där specifika och för socialtjänsten potentiellt relevanta insatser utvärderats, men där barnet eller den unge inte väntat på annan vård eller stöd.
Detta underlag kommer att lämnas till Partnerskapet för styrning med kunskap inom socialtjänst.
Frågeställning
SBU har formulerat en frågeställning utifrån det behov av kunskapsstöd som socialtjänstens verksamheter identifierat och prioriterat.
Frågan är avgränsad enligt följande PICO1:
- Population: Barn och ungdomar med psykiatrisk problematik som kräver insatser från barn- och ungdomspsykiatrin, samt deras familjer
- Intervention: Psykosociala eller psykoedukativa insatser som skulle kunna erbjudas av socialtjänstens verksamheter (t.ex. krisstöd, föräldrastöd eller socialt stöd) i väntan på behandling hos BUP
- Control: Ingen insats eller annan insats
- Outcome: Psykisk hälsa, livskvalitet och funktionsförmåga hos barnet och föräldern. Föräldraförmåga och relation till barnet hos föräldern.
1. PICO är en förkortning för patient/population/problem, intervention (insats, behandling)/, comparison/control (jämförelseintervention (insats, behandling)) och outcome (utfallsmått).
Barn och unga med svår psykiatrisk problematik som kräver akuta insatser har exkluderats. Insatser och interventioner som syftar till att behandla det psykiatriska tillståndet har exkluderats (till exempel psykologisk behandling).
Vi har inte avgränsat kontexten till socialtjänst, eftersom socialtjänst såsom den är i Sverige inte beskrivs på samma sätt i den internationella litteraturen. Endast studier som undersökt insatser i väntan på psykiatrisk vård har inkluderats, insatser som utvärderat sociala insatser i övrigt har exkluderats.
Vi inkluderar systematiska översikter publicerade i vetenskapliga tidskrifter samt systematiska översikter från myndigheter och HTA-organisationer, som har publicerats på engelska eller ett av de skandinaviska språken.
Resultat
Vi identifierade ingen systematisk översikt med måttlig eller låg risk för bias. Vi identifierade två översikter som var relevanta för frågan men som vi bedömde ha hög risk för bias [8] [9].
Eftersom hög risk för bias innebär en betydande risk för att resultaten är missvisande presenterar vi nedan enbart vilka insatser som har utvärderats i de systematiska översikterna, men inga resultat eller slutsatser. Sökning och urval av studier, samt bedömning av risk för bias beskrivs i metodavsnittet. Resultaten har inte analyserats utifrån svenska förhållanden.
Ett antal av de översikter som exkluderats då de inte svarade på den frågeställning som formulerats inledningsvis, kan ändå vara relevanta för målgruppen. De presenteras under rubriken Lästips.
Systematiska översikter
År 2021 publicerade Thomas och medförfattare en systematisk översikt över insatser för att förkorta väntetider till psykiatrisk vård och ge stöd under väntan [8]. Översikten inkluderade både barn och unga samt vuxna, och insatserna gavs av olika aktörer, huvudmän och verksamheter, främst psykiatri, primärvård eller på universitet.
Totalt inkluderades 20 studier varav majoriteten använde kvantitativ forskningsmetodologi och hade icke-randomiserad design. Interventionerna i de inkluderade studierna fokuserade främst på tidiga och korta insatser såsom:
- single-session therapy
- coaching
- hänvisning
- snabb triagering vid nybesök, samt
- behandling utifrån stegvis vård-modell.
Andra typer av insatser rörde förändring av organisation där insatsen oftast var egeninitierade besök vid behov. För en mer detaljerad beskrivning av typ av insatser som inkluderats i översikten, se Tabell 1.
Valentine och medförfattare publicerade år 2024 en systematisk översikt över interventioner som ges till barn, ungdomar eller deras vårdnadshavare i väntan på behandling inom barn- och ungdomspsykiatri [9]. Totalt inkluderades 18 primärstudier i översikten där majoriteten var icke-randomiserade kontrollerade studier eller var genomförbarhetsstudier. Insatserna i inkluderade primärstudier är främst:
- föräldrastöd
- psykoedukation
- egenvårdsråd
- coaching
- hänvisning/information.
Majoriteten av insatserna ges fysiskt tillsammans med vårdnadshavare eller familjen. För en detaljerad beskrivning av vilka insatser som inkluderats i denna översikt, se Tabell 1.
| Inkluderade studier | Insatser | Utfallsmått |
|---|---|---|
| Thomas et al, 2021 [8] A systematic review of current approaches to managing demand and waitlists for mental health services |
||
| Antal primärstudier: 20 stycken Forskningsmetod i ingående primärstudier: Kvantitativ design (företrädesvis icke-randomiserade): 11 studier Mixad metod: 8 studier Kvalitativ design: 1 studie Land där primärstudien är genomförd: Kanada: 8 studier UK: 6 studier USA: 4 studier Australien: 2 studier Kontext/arena där primärstudien är genomförd: Barn och ungdomspsykiatri: 10 studier Familj- eller vuxenpsykiatri: 4 studier Psykiatri i primärvård: 3 studier Elevhälsa på universitet: 3 studier Population: Barn och unga Universitetsstuderande Vuxna Tillstånd/problem: Ingen uppgift Antal studiedeltagare som totalt ingår i översikten: Totalt 63 128; Spridning: 9 (min) — 35 784 (max) deltagare per primärstudie |
Typ av insatser: Triage processer (n=5) Standardiserat nybesök Centraliserat intag Triagering inkorporerat i nybesök Telefontriagering Patient-ledda modeller (n=7) Egeninitierade besök Egen bokning till korta besök, behovsbaserat (Choice and partnership approach, CAPA) Shared decision-making Walk-in modeller (n=3) Klinikbesök utan tidsbeställning Single-session therapy (SST) Multidisciplinär vård (n=2) Psykolog och socialarbetare på vårdcentral Counseling och grupprogram Hänvisning Förändrad serviceutförande/delivery (n=3) Stegvis vårdmodell Kort lösningsfokuserad counselling (BSFC) Icke-traditionella kontexter (sajter) Utökade öppettider Gruppinterventioner för barn och familj |
Typ av utfall: Kliniska utfall
Andel ”Do-not-attend” Clinical Global Impressions Scale Depression, Anxiety and Stress Scale-21 General health questionnaire-12 Global Mental Health Scale Health of the Nation Outcome Scales for Children and Adolescents Mental Health Problems scale Outcome rating scale (ORS) Outcome Questionnair -45 |
| Valentine et al, 2024 [9] Waiting-list interventions for children and young people using child and adolescent mental health services: a systematic review |
||
| Antal primärstudier: 18 stycken Studiedesign: RCT: 2 studier Randomiserade genomförbarhetsstudier: 2 studier Kvasiexperimentella genomförbarhetsstudier: 5 studier Land där primärstudien är genomförd: USA: 5 studier Australien: 4 studier UK: 4 studier Kanada: 3 studier Irland: 2 studier Kontext/arena där primärstudien är genomförd: Uppgift saknas Population: Barn och ungdomar som väntar på behandling inom barn- och ungdomspsykiatri Föräldrar/vårdnadshavare till ovanstående barn och ungdomar Tillstånd/problem: Autismspektrumtillstånd (n=5) Ätstörning (n=4) Generell remiss (n=3) Könsdysfori (transgender health) (n=2) Ångest/depression (n=2) Självskadebeteende/suicid (n=1) Beteendeproblematik (n=1) Antal studiedeltagare som totalt ingår i översikten: Totalt: 1 253; Spridning: 5 (min) — 268 (max) <20 deltagare (n=7) 21–100 deltagare (n=7) 101–268 deltagare (n=4) |
Typ av komponenter som ingår i insatsen: Psykoedukation (n=17) Föräldrastöd (parental support) (n=11) Självhjälpsmaterial (video, texter, smartphone-app) (n=10) Coachning (n=3) Hänvisning/information (n=2) Namngivna insatser: HabitWorks Occupational Performance Coaching (OPC) Parents Taking Action (PTA) First Assessment Single-Session Triage (FASST) clinic Telehealth applied behaviour analytic (ABA) DISCOVERY intervention Brief consultation and advisory (BCA) model Behavioural analysis (ABA) Picture Exchange Communication System (PECS) Omfattning av insatser: Singel-session till över 12 sessioner |
Typ av utfall: Kliniska utfall
Service effektivitet
Utfallsmått: Canadian Occupational Performance Measure (COPM) Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD-7) Parent-rated Child Behavior Checklist (CBCL) Strengths and Difficulties Questionnaire Viktuppgång |
SBU:s kommentarer
SBU har inte identifierat någon välgjord systematisk översikt som undersökt effekten av socialtjänstens insatser för barn, ungdomar eller deras familjer i väntan på behandling hos BUP.
SBU identifierade dock två översikter som passar in på frågan men med hög risk för bias. Vi har valt att beskriva dessa två studier då de kan utgöra ett stöd i att synliggöra exempel på insatser som skulle kunna erbjudas av socialtjänstens verksamheter. Insatserna som beskrivs har i studierna getts av andra huvudmän än motsvarande svensk socialtjänst och resultaten har inte analyserats utifrån svenska förhållanden.
Insatserna som beskrivs i översikterna syftar antingen till att
- förkorta väntetider/väntelistor eller
- stödja barnet eller ungdomen, eller ibland även föräldrar och familj (eller motsvarande), under väntetiden.
Insatserna inom ramen för de förstnämnda rör ofta organisatoriska aspekter och förändringar medan insatser inom ramen för de sista i stället handlar främst om olika psykosociala interventioner. Att synliggöra typ av insatser som finns utvärderade i forskningen kan utgöra en grund för vidare arbete och forskning för SBU och andra aktörer.
Lästips
Nedan återfinns fyra översikter som exkluderats då de inte besvarade frågeställningen, men där insatserna potentiellt kan vara relevanta för socialtjänsten när det gäller stöd till barn och ungdomar med psykiatrisk problematik och deras familjer. SBU har inte bedömt risken för bias i dessa studier och presenterar därför inga sammanvägda resultat och slutsatser. I stället kan dessa översikter användas för att synliggöra vilken typ av insatser som finns utvärderade i den vetenskapliga litteraturen.
Sartore och medförfattare publicerade år 2021 en Cochrane-översikt om peer-support (kamratstöd) som gavs till vårdnadshavare till barn eller ungdomar med komplexa behov [10]. I sin definition av komplexa behov inkluderades både barn med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar och kroniska sjukdomstillstånd eller psykisk sjukdom. Stödet gavs i olika kontexter där majoriteten av insatser gavs utanför sjukvården.
Postorivo och medförfattare genomförde år 2024 en scoping review där de undersökte evidens för olika typer av krisstöd som ges i andra kontexter än på akutmottagningar. Stödet gavs framför allt via peer-workers (personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa), och personer i alla åldrar inkluderades [11].
Schleider och medförfattare presenterade år 2020 en översikt i syfte att utvärdera effekter på mentala problem eller psykopatologi av så kallade Wise-interventioner [12]. Wise-interventioner inbegriper kort psykoterapeutisk behandling med inslag av självintegritet och tillhörighet.
Tsang och medförfattare publicerade år 2024 en metaanalys över interventioner som syftar till att stärka föräldrar till barn med ångest eller depression, öka föräldrarnas välbefinnande samt minska stress, depression och ångest hos föräldrarna [13]. Interventionerna innefattade bland annat psykoedukation, KBT, familjeterapi, mindfulness och anknytningsbaserade insatser.
Se Tabell 2 för en sammanställning av översikterna som inte bedömdes svara på frågeställningen, men som ändå kan vara av relevans för socialtjänsten.
| Includerade studier | Insatser | Utfall |
|---|---|---|
| Postorivo et al, 2025 [11] Person-centred crisis support services as alternatives to emergency departments: a systematic scoping review |
||
| Antal primärstudier: 13 studier varav 5 peer-reviewed artiklar, 1 evaluation framework, 7 rapporter (grå litteratur) Forskningsmetod i ingående primärstudier: Kvantitativ design: 6 studier Kvalitativ design: 3 studier Mixad metod: 3 studier Ej angiven design: 1 studie Land där primärstudien är genomförd: UK: 5 studier Australien: 2 studier USA: 1 studie Kontext/arena: Sjukhusbaserade: 2 studier Kommunbaserade: 6 studier Tillstånd/problem: Personer med risk för/i psykisk kris Antal studiedeltagande som totalt ingår i översikten: Uppgift saknas |
Typ av psykosocial insats: Individuellt stöd (peer workers med egen erfarenhet av psykisk kris) Self-management/Coping strategier Säkerhetsplan Stödgrupp Telefonstöd Typ av organisatorisk insats: Icke-medicinsk miljö Self-presenting to the services (egenremiss/walk-in/drop-in) Mat och dryck Transport Extern hänvisning/remittering Andra bekvämligheter/insatser (bad, dator med internetuppkoppling, familjerum, vilrum) Namngivna insatser: Aldershot Safe Haven Café (2 studier) Community Crisis Intervention Service Crisis Hubs (2 studier) Dial House (2 studier) Hillingdon Cove Crisis Café Safe Spaces The Living Room (3 studier) |
Typ av utfall: Service utfall: Självrapporterade undvikna akutbesök Krisprevention Återbesök Väntetid Kostnad/vinst Psykosociala utfall: Värdighet Respekt Trygghet Icke-diskriminering Icke-dömande Distress |
| Sartore et al, 2021 [10] Peer support interventions for parents and carers of children with complex needs |
||
| Antal primärstudier: 22 stycken, 18 inkluderade i metaanalys Studiedesign: RCT: 21 studier Non-RCT: 1 studie Land där primärstudien är genomförd: USA: 14 studier Australien: 2 studier Brasilien: 1 studie Kanada: 1 studie Irland: 1 studie Spanien: 1 studie Nederländerna: 1 studie UK: 1 studie Kontext/arena: Kommun (samhälle): 14 studier Online: 4 studier Sjukhus: 3 studier Öppenvård: 1 studie Population: Föräldrar och vårdnadshavare till barn (0–20 år) med olika tillstånd/problem Tillstånd/problem: Diabetes Emotionell störning Kronisk sjukdom Funktionsnedsättning Förvärvad hjärnskada Anorexia nervosa ADHD Autismspektrumtillstånd Kronisk njursjukdom Juvenil reumatoid artrit Självskadebeteende/suicid-försök Allvarlig psykisk sjukdom Astma Prematura barn Hörselnedsättning Intellektuell funktionsnedsättning Antal studiedeltagande som totalt ingår i översikten: Totalt: 2 404 Spridning: 15 (min) — 365 (max) per primärstudie |
Typ av insats: Peer support via:
Namngivna insatser: Ingen information Omfattning av insatser: Uppgift saknas |
Typ av utfall: Psykologisk distress Självkänsla och självförmåga Copingförmåga Livskvalitet Familjefunktion Upplevt socialt stöd Upplevd förmåga att navigera sjukvårdssystemet Utfallsmått: Parenting Stress Index (PSI-SF) State-Trait Anxiety Inventory (STAI) Psychiatric Symptom Index (PSI) PSI anxiety sub-scale State anxiety inventory Center for Epidemological Studies Depression Scale (CES-D) Profile of Mood State Inventory (POMS) Parent Asthma Management Self-efficacy Scale (PAMSES) Parent Efficacy Scale Parental Confidence Questionnaire Caregiving Mastery Scale (CMS) Parent Perception Questionnaire Parenting Locus of Control Kansas Inventory of Parental Perceptions Parental Confidence Questionnaire Family Management Measure (FMM) condition sub-scale Caregiver Strain Questionnaire (CGSQ) Parent Coping Efficacy Scale Pediatric Asthma Caregiver's Quality of Life Questionnaire (PACQLQ) Beach Centre Family Quality of Life Scale Family Empowerment Scale (FES) Impact on Family Scale PedsQL Family Impact Module Irey's Social Support inventory Multidimensional Scale of Perceived Social Support Arizona Social Support Scale MOS Social Support scale Vanderbilt Mental Health Services Efficacy Questionnaire (VMHSEQ) Family Empowerment Scale (service system sub-scale) |
| Schleider et al, 2019 [12] Harnessing Wise interventions to advance the potency and reach of youth mental health services |
||
| Antal primärstudier: 25 stycken Studiedesign: RCT: 25 studier Land där primärstudien är genomförd: Ingen information Kontext/arena: Skola: 13 studier Laboratorier: 4 studier Psykiatri: 3 studier Kommun (community center): 2 studier Webbaserade: 2 studier Sjukhus: 1 studie Population: Ungdomar 11–19 år (medel 14,7) Tillstånd/problem: Depressiva symptom (inkl. suicidtankar) Ångest och/eller trauma Missbruk Utagerande beteende Psykologisk stress Ätstörning Skolprestation Antal studiedeltagare som totalt ingår i översikten: Totalt: 9 219 ungdomar; Spridning: 28 (min) — 2 352 (max) per primärstudie |
Typ av insatser: WISE-intervention; single-component, social–psychological interventions designed to foster adaptive meaning-making Kort intervention riktad till ett specifikt problem rörande självbild/meningsskapande/känsla av tillhörighet Namngivna insatser: Self-affirmation intervention (t.ex. strengths-based interview) Mental contrasting with implementation intentions (MCII) Growth mindset (incremental theory) interventions Motivational interviewing Social norms intervention Cognitive bias modification (CBM) Personality-targeted cognitive restructuring activity Cognitive dissonance/social comparison-based intervention Problem-orientation intervention Self-monitoring/self-awareness intervention Targeted advertisement exposure Brief solution-focused discussion Normalization (of post-traumatic thoughts and feelings) Values-affirmation intervention Tailored feedback to motivate behavior change Omfattning av insatser: 1–4 sessioner (medel 1,8) 5–180 minuter (medel 71,5) 1–42 veckor (från första till sista session) (medel 9,93) |
Typ av utfall: Effekt på mental hälsa Interpersonell funktion Missbruk Utfallsmått: Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) Child Health Questionnaire-Child Form The positive and negative affect schedule (PANAS) State and trait anxiety inventory Beck depression inventory (BDI) Beck Scale for suicide ideation (BSS) Clinician-Administered Post-Traumatic Stress Disorder Scale for Children Children’s Impact of Events Scale Birleson Depression Inventory Revised Manifest Anxiety Scale Depression Anxiety Stress Scale (DASS) Emotional Self-Awareness (ESA) Emotional wellbeing in school Global Self-Worth—Harter Self-Perception Profile for Children Life well-being Positive and negative affect scales for children Center for Epidemiologic Studies Depression Scale (CES-D) Children’s depression inventory (CDI) short form Maladaptive coping scale Screen for Child Anxiety and Related Disorders—child version (SCARED-C) Body satisfaction and body change inventory Excessive Exercise Scale Eating Disorders Inventory-2 Depression and Anxiety Stress Scales Thin Ideal Internalization Scale Dutch Restrained Eating Scale State body satisfaction Body esteem scale Eating disorders inventory Lärarrapporterat beteende Egenrapporterad drog- och alkoholkonsumtion Rutgers Alcohol Problem Index Alcohol use disorders test (AUDIT) Drug and Alcohol Problem (DAP) Quick Screen Teen Addiction Severity Index Problems with Drugs Scale |
| Tsang et al, 2024 [13] Systematic review and meta-analysis of interventions to improve outcomes for parents or carers of children with anxiety and/or depression |
||
| Antal primärstudier: 15 stycken Kontext: USA: 6 Australien: 5 Iran: 2 Irland: 1 UK: 1 Studiedesign: RCT: 10 Mixad metod: 2 Non-RCT: 1 Randomiserad pre-post: 1 Pilotstudie: 1 Population: Föräldrar/vårdnadshavare till barn (5–18 år) med ångest- eller depressionsdiagnos Antal studiedeltagare som totalt ingår i översikten: 812 föräldrar/vårdnadshavare |
Typ av insatser: Psykoedukation KBT Familjeterapi Coping strategier Kommunikationsstrategier Mindfulness Anknytningsbaserade strategier Social terapi Namngivna interventioner: Ingen information Omfattning av insatser: 3–157 sessioner (medel 14,2) 4 veckor – 6 månader |
Typ av utfall: Ångest Depression Stress Belastning (burden) Självförmåga (self-efficacy) Livskvalitet Kunskap om affektiva sjukdomar (mood disorders) Utfallsmått: Quality of life inventory (QoLI) Millon Clinical Multiaxial Inventory (MCMI-III) Relationship Scales Questionnaire (subskalor) (RSQ) Centre for Epidemiologic Studies-Depression Scale (CES-D) Caregiver Strain Questionnaire (CSQ) Knowledge - Understanding Mood Disorders Questionnaire (UMDQ) The Expressed Emotion Adjective Checklist (EEAC) Beck Depression Inventory II (BDI-II) Parent Experiences Scale-Burden (PES-B) Pearlin Mastery Scale (PMS) Social Problem Solving Inventory revised (SPSI-R:L) Perceived Stress Scale (PSS) Depression, Anxiety, Stress Scale (subskalor) (DASS-A) Scales of Psychological Wellbeing (SPWB) Medical Outcomes Study: Social Support Survey (MOSS-SSS) Parental Self-Efficacy Scale (PSES) Burden Assessment Scale (BAS) Kessler Psychological Distress Scale (K6) Parent-adolescent attachment (P-A:A) Parenting to Reduce Adolescent Depression and Anxiety Scale (PRADAS) The Treatment Beliefs Questionnaire-Parent (TBQ-P) Symptom Checklist-90-Anxiety (SCL-90-A) Rumination Response Scale (RRS) Self Compassion Scale (SCS) Mindful Attention Awareness Scale (MAAS) The Experiences Questionnaire Decentering Subscale (EQDS) Stress Index for Parents of Adolescents (SIPA) Stress Index for Parents of Adolescents-Adolescent- Parent Relationship Domain (SIPA-APRD) Global Relational Assessment of Functioning (GRAF) Parents Sense of Competency Scale (PSCS) |
Metod
Sökning
Upplysningstjänsten gör en systematisk sökning i minst två vetenskapliga databaser. Fullständig sökdokumentation finns i Bilaga 1.
Urval
Bedömning av vilka artiklar som är relevanta sker i två steg och utgår från frågeställningen.
- Två utredare läser titel och sammanfattning av alla identifierade artiklar från sökningen, och gör en oberoende bedömning av artiklarnas relevans.
- Artiklarna som valts ut i steg 1 läses i fulltext av två utredare, som gör en oberoende bedömning av artiklarnas relevans.
Skillnader i bedömningarna löses genom diskussion.
Flödesschema för urval av artiklar finns i Bilaga 2. Exkluderade artiklar finns i Bilaga 3.
Bedömning av risk för bias
Risk för bias i relevanta systematiska översikter bedöms av två utredare, oberoende av varandra. Skillnader i bedömningarna löses genom diskussion.
Vid bedömning används granskningsmallen SnabbSTAR. SnabbSTAR har fem steg, där översikter som uppfyller de krav som ställs i steg 1–4 bedöms ha måttlig risk för bias, och om 1–5 är uppfyllda bedöms risken för bias vara låg.
En översikt som har brister i stegen 1–4 bedöms ha hög risk för bias och redovisas inte eftersom resultaten kan vara missvisande.
SBU:s bedömning av risk för bias finns redovisad i Bilaga 4. Granskningsmallen SnabbSTAR finns i Bilaga 5.
Vetenskapliga kunskapsluckor
- Om sammanställd forskning av god kvalitet saknas registreras det som en vetenskaplig kunskapslucka i SBU:s databas över vetenskapliga kunskapsluckor. Kunskapsluckan kan bestå i att forskning helt saknas, att primärstudier finns men att det inte finns någon systematisk översikt, eller att de existerande systematiska översikterna inte bedöms leva upp till kraven för låg eller måttlig risk för bias.
- Databasen över vetenskapliga kunskapsluckor kan nås via: https://www.sbu.se/sv/kunskapsluckor-sok/
Projektgrupp
Detta svar är sammanställt av Maral Jolstedt (projektledare), Marie Nilsson (utredare), Sara Fundell (projektadministratör), Johanna Andersson (intern sakkunnig), Emma Wojda (enhetschef) samt Pernilla Östlund (avdelningschef) vid SBU.
Referenser
- Psykiatrin i siffror. Stockholm: Uppdrag Psykisk hälsa. [accessed June 23 2025]. Available from: https://www.uppdragpsykiskhalsa.se/psykiatrin-i-siffror/
- Väntetider i vården - Barn- och ungdomspsykiatri (BUP). Stockholm: Sveriges kommuner och regioner (SKR). [accessed June 23 2025]. Available from: https://skr.se/vantetiderivarden/vantetidsstatistik/barnochungdomspsykiatribup.54393.html#:~:text=H%C3%A4r%20visas%20v%C3%A4ntetidsstatistik%20f%C3%B6r%20den%20specialiserade%20barn-%20och,fokus%20p%C3%A5%20den%20f%C3%B6rst%C3%A4rkta%20v%C3%A5rdgarantin%20p%C3%A5%2030%20dagar.
- IVO. Långa väntetider inom barn- och ungdomspsykiatrin riskerar patientsäkerheten. Stockholm: Inspektionen för vård och omsorg (IVO); 2025. Iakttagelser i korthet. [accessed June 23 2025]. Available from: https://www.ivo.se/aktuellt/publikationer/rapporter/iakttagelseblad-bup-2025/
- Rådet för styrning med kunskap. Stockholm: Socialstyrelsen. [accessed 26 June 2025]. Available from: https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/organisation/rad-och-namnder/radet-for-styrning-med-kunskap/
- SKR. Lokala behov av kunskap inom socialtjänst och den kommunala hälso- och sjukvården. Stockholm: Sveriges kommuner och regioner (SKR); 2024. [accessed June 23 2025]. Available from: https://extra.skr.se/skr/tjanster/rapporterochskrifter/publikationer/lokalabehovavkunskapinomsocialtjanstochdenkommunalahalsoochsjukvarden.81418.html
- SFS 2017:30. Hälso- och sjukvårdslag. Svensk författningssamling. Stockholm: Sveriges Riksdag. [accessed Oct 13 2025]. Available from: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/halso-och-sjukvardslag-201730_sfs-2017-30/
- SFS 2025:400. Socialtjänstlag. Svensk författningssamling. Stockholm: Riksdagen. [accessed Oct 13 2025]. Available from: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialtjanstlag-2025400_sfs-2025-400/
- Thomas KA, Schroder AM, Rickwood DJ. A systematic review of current approaches to managing demand and waitlists for mental health services. Ment Health Rev (Brighton). 2021;26(1):1-17. Available from: https://doi.org/10.1108/mhrj-05-2020-0025
- Valentine AZ, Hall SS, Sayal K, Hall CL. Waiting-list interventions for children and young people using child and adolescent mental health services: a systematic review. BMJ Ment Health. 2024;27(1). Available from: https://doi.org/10.1136/bmjment-2023-300844
- Sartore GM, Pourliakas A, Lagioia V. Peer support interventions for parents and carers of children with complex needs. Cochrane Database Syst Rev. 2021;12(12):CD010618. Available from: https://doi.org/10.1002/14651858.CD010618.pub2
- Postorivo D, Parker S, Whiteford H, Papinczak Z, Rutherford Z. Person-centred crisis support services as alternatives to emergency departments: a systematic scoping review. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2025;60(1):25-37. Available from: https://doi.org/10.1007/s00127-024-02776-1
- Schleider JL, Mullarkey MC, Chacko A. Harnessing Wise Interventions to Advance the Potency and Reach of Youth Mental Health Services. Clin Child Fam Psychol Rev. 2020;23(1):70-101. Available from: https://doi.org/10.1007/s10567-019-00301-4
- Tsang A, Dahmash D, Bjornstad G, Rutter N, Nisar A, Horne F, et al. Systematic review and meta-analysis of interventions to improve outcomes for parents or carers of children with anxiety and/or depression. BMJ Ment Health. 2024;27(1). Available from: https://doi.org/10.1136/bmjment-2024-301218
Bilaga 1 Dokumentation av sökstrategier
- Upplysningstjänsten har gjort sökningar i databaserna Medline (Ovid), Scopus och, PsycInfo.
- Sökningen har begränsats till systematiska översikter.
Nedan redovisas sökningen som gjorts i de vetenskapliga databaserna.
Medline via OvidSP 07 May 2025
| Search terms | Items found | |
|---|---|---|
| Population: | ||
| 1. | Exp Mental Health/ | 73 228 |
| 2. | Exp Suicide/ | 80 823 |
| 3. | Persons with Psychiatric Disorders/ | 6478 |
| 4. | Exp Mental Health Services/ | 111 023 |
| 5. | (suicid* or parasuicid* or mental health or self injur* or (eating adj4 disorder)).ab,bt,kf,ti. | 373 657 |
| 6. | OR 1-5/ | 487 587 |
| Intervention: | ||
| 7. | exp Waiting Lists/ | 14 751 |
| 8. | exp Crisis Intervention/ | 6448 |
| 9. | (wait* list* or waitlist* or queue or (delay* adj2 treatment*) or (delay* adj2 access)).ab,bt,kf,ti. | 48 831 |
| 10. | ((crisis or brief or network or famil* or parent* or home or home-based or wait* or interim or parent-direct*) adj4 (support or intervention or counseling or counselling)).ab,bt,kf,ti. | 96 290 |
| 11. | OR 7-10/ | 154 903 |
| Study types: systematic reviews and meta-analysis / randomized controlled trials[1] | ||
| 12. | ((Systematic Review/ or Meta-Analysis/ or Cochrane Database Syst Rev.ja. or ((systematic adj4 review) or "meta analys*" or metaanalys*).ti,bt,ab.) not (editorial/ or letter/ or case reports/)) | 542 200 |
| Final result | ||
| 13. | 6 AND 11 AND 12 | 998 |
| / = Term from the MeSH controlled vocabulary; .sh = Term from the MeSH controlled vocabulary; exp = Term from MeSH including terms found below this term in the MeSH hierarchy; .ti,ab = Title or abstract; .tw = Title or abstract; .kf = Keywords; .kw = Keywords, exact; .bt = Book title. NLM Bookshelf; .pt = Publication type; .ja = Journal abbreviation; .af = All fields; adjn = Adjacent. Proximity operator retrieving adjacent words, adj3 retrieves records with search terms within two terms from each other; * or $ = Truncation; “ “ = Citation Marks; searches for an exact phrase | ||
Scopus via scopus.com 7 May 2025
| Search terms | Items found | |
|---|---|---|
| Population: | ||
| 1.; | TITLE-ABS-KEY (suicid* OR parasuicid* OR "mental health service*" OR "mental health" OR (eating W/3 disorder)) | 945 931 |
| Intervention: | ||
| 2. | TITLE-ABS-KEY (“wait* list*” OR waitlist* OR queue OR (delay* W/2 treat*) OR (delay W/2 access)) | 142 684 |
| 3. | TITLE-ABS-KEY ((crisis OR brief OR network OR famil* or parent* OR home OR home-based OR wait* ) W/3 (support OR intervention or counseling or counselling)) | 245 093 |
| 4. | OR 2-3/ | 383 379 |
| Study types: systematic reviews and meta-analysis / randomized controlled trials | ||
| 5. | TITLE-ABS-KEY ( ( systematic W/2 review ) OR "meta analy*" OR metaanaly* ) AND (EXCLUDE (DOCTYPE, “le”) OR EXCLUDE (DOCTYPE, “ed”) OR EXCLUDE (DOCTYPE, “ch”) OR EXCLUDE (DOCTYPE, “cp”)) | 803 486 |
| Final result | ||
| 6. | 1 AND 4 AND 5 | 2 271 |
| TITLE-ABS-KEY = Title, abstract or keywords (including indexed keywords and author keywords); ALL = All fields; W/n = Within. Proximity operator retrieving terms within n words from each other; PRE/n = Precedes by. Proximity operator, the first term in the search must precede the second by n words; LIMIT-TO (X) = Includes only results of specified type, e.g., publication type or time range; DOCTYPE = Publication type; “re” = review; “le” = letter; “ed” = editorial; “ch” = book chapter; “cp” = conference proceedings; * = Truncation; “ “ = Citation Marks; searches for an exact phrase | ||
PSYCINFO via EBSCO 7 May 2025
| Search terms | Items found | |
|---|---|---|
| Population: | ||
| 1. | DE Suicidal Behavior | 1224 |
| 2. | DE Suicide | 39 019 |
| 3. | DE Suicidal Ideation | 16 896 |
| 4. | DE Attempted Suicide | 13 154 |
| 5. | DE Suicide Prevention | 7396 |
| 6. | DE Suicidology | 513 |
| 7. | DE Mental Health | 113 860 |
| 8. | DE Mental Health Services | 52 088 |
| 9. | TI ( suicid* OR parasuicid* OR “mental health” OR “mental health servic*” OR “eating W3 disorder”) OR AB ( suicid* OR parasuicid* OR “mental health” OR “mental health servic*” OR “eating W3 disorder”) OR KW ( suicid* OR parasuicid* OR “mental health” OR “mental health servic*” OR “eating W3 disorder”) | 346 250 |
| 10. | OR 1-9/ | 370 435 |
| Intervention: | ||
| 11. | TI (“wait* list*” OR “waitlist*” OR "queue" OR "delay W2 treatment” OR “delay W2 access”) OR AB (“wait* list*” OR “waitlist*” OR "queue" OR "delay W2 treatment” OR “delay W2 access”) OR SU (“wait* list*” OR “waitlist*” OR "queue" OR "delay W2 treatment” OR “delay W2 access”) | 11 132 |
| 12. | TI ((crisis OR brief OR network OR famil* or parent* OR home OR home-based OR wait* OR interim OR parent-direct* ) W3 (support OR intervention or counseling or counselling)) OR AB ((crisis OR brief OR network OR famil* or parent* OR home OR home-based OR wait* OR interim OR parent-direct* ) W3 (support OR intervention or counseling or counselling)) OR SU ((crisis OR brief OR network OR famil* or parent* OR home OR home-based OR wait* OR interim OR parent-direct* ) W3 (support OR intervention or counseling or counselling)) | 77 286 |
| 13. | DE Emotional support | 1410 |
| 14. | DE Social casework | 22 734 |
| 15. | DE Social services | 11 126 |
| 16. | OR 11-15/ | 119 393 |
| Study types: systematic reviews and meta-analysis / randomized controlled trials | ||
| 17. | TI((systematic n3 review) OR "meta analys*" OR metaanalys*) OR AB((systematic n3 review) OR "meta analys*" OR metaanalys*) OR SU((systematic n3 review) OR "meta analys*" OR metaanalys*) OR (MR "Systematic Review" OR MR "meta analysis") | 111 441 |
| Final result | ||
| 18. | 10 AND 16 AND 17 | 819 |
| TI = Title; AB = Abstract; SU = Keyword, exact or part (including all other fields for indexed and author keywords); DE = Exact keyword; TX = All text; MR = Methodology; Nn = Near. Proximity operator retrieving terms within n words from each other; * = Truncation; “ “ = Citation Marks; searches for an exact phrase | ||
Bilaga 2 Flödesschema för urval av studier
Bilaga 3 Exkluderade artiklar
| Excluded articles | Reason for exclusion |
|---|---|
| Systematic reviews | |
| Azizi H, Fakhari A, Farahbakhsh M, Davtalab Esmaeili E, Chattu VK, Ali Asghari N, et al. Prevention of Re-attempt Suicide Through Brief Contact Interventions: A Systematic Review, Meta-analysis, and Meta-regression of Randomized Controlled Trials. J Prev (2022). 2023;44(6):777-94. Available from: https://doi.org/10.1007/s10935-023-00747-x | Wrong population |
| Bacon G, Sweeney A, Batchelor R, Grant C, Mantovani N, Peter S, et al. At the Edge of Care: A Systematic Review and Thematic Synthesis of Parent and Practitioner Views and Experiences of Support for Parents with Mental Health Needs and Children’s Social Service Involvement. Health Soc Care Community. 2023;2023:1-33. Available from: https://doi.org/10.1155/2023/6953134 | Wrong population |
| Barnett P, Steare T, Dedat Z, Pilling S, McCrone P, Knapp M, et al. Interventions to improve social circumstances of people with mental health conditions: a rapid evidence synthesis. BMC Psychiatry. 2022;22(1):302. Available from: https://doi.org/10.1186/s12888-022-03864-9 | Wrong population |
| Burdeu R, Allchin B, Harding KE. Effectiveness of Brief Interventions for Sexual Assault Survivors: A Systematic Review and Meta-Analysis. Trauma Violence Abuse. 2025:15248380251325215. Available from: https://doi.org/10.1177/15248380251325215 | Wrong population |
| Chi NC, Han S, Lin SY, Fu YK, Zhu Z, Nakad L, et al. Resilience-enhancing interventions for family caregivers: A systematic review. Chronic Illn. 2024;20(2):199-220. Available from: https://doi.org/10.1177/17423953231174928 | Wrong population |
| Clisu DA, Layther I, Dover D, Viner RM, Read T, Cheesman D, et al. Alternatives to mental health admissions for children and adolescents experiencing mental health crises: A systematic review of the literature. Clin Child Psychol Psychiatry. 2022;27(1):35-60. Available from: https://doi.org/10.1177/13591045211044743 | Wrong population |
| Cregg DR, Cheavens JS. Gratitude Interventions: Effective Self-help? A Meta-analysis of the Impact on Symptoms of Depression and Anxiety. J Happiness Stud. 2020;22(1):413-45. Available from: https://doi.org/10.1007/s10902-020-00236-6 | Wrong population |
| da Silva JA, Siegmund G, Bredemeier J. Crisis interventions in online psychological counseling. Trends Psychiatry Psychother. 2015;37(4):171-82. Available from: https://doi.org/10.1590/2237-6089-2014-0026 | No synthesis |
| Das JK, Salam RA, Lassi ZS, Khan MN, Mahmood W, Patel V, et al. Interventions for Adolescent Mental Health: An Overview of Systematic Reviews. J Adolesc Health. 2016;59(4S):S49-S60. Available from: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2016.06.020 | Wrong population |
| Dobias ML, Chen S, Fox KR, Schleider JL. Brief Interventions for Self-injurious Thoughts and Behaviors in Young People: A Systematic Review. Clin Child Fam Psychol Rev. 2023;26(2):482-568. Available from: https://doi.org/10.1007/s10567-023-00424-9 | Wrong intervention |
| Edwards D, Carrier J, Csontos J, Evans N, Elliott M, Gillen E, et al. Review: Crisis responses for children and young people - a systematic review of effectiveness, experiences and service organisation (CAMH-Crisis). Child Adolesc Ment Health. 2024;29(1):70-83. Available from: https://doi.org/10.1111/camh.12639 | Wrong intervention |
| Eichstedt JA, Turcotte K, Golden G, Arbuthnott AE, Chen S, Collins KA, et al. Waitlist management in child and adolescent mental health care: A scoping review. Child Youth Serv Rev. 2024;160. Available from: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2024.107529 | Not a systematic review |
| Espenes K, Tormoen AJ, Rognstad K, Nilsen KH, Waaler PM, Wentzel-Larsen T, et al. Effect of Psychosocial Interventions on Children and Youth Emotion Regulation: A Meta-Analysis. Adm Policy Ment Health. 2025;52(5):833-52. Available from: https://doi.org/10.1007/s10488-024-01373-3 | Wrong intervention |
| Everly GS, Jr., Flannery RB, Jr., Eyler VA. Critical Incident Stress Management (CISM): a statistical review of the literature. Psychiatr Q. 2002;73(3):171-82. Available from: https://doi.org/10.1023/a:1016068003615 | Wrong population |
| Firth J, Torous J, Nicholas J, Carney R, Rosenbaum S, Sarris J. Can smartphone mental health interventions reduce symptoms of anxiety? A meta-analysis of randomized controlled trials. J Affect Disord. 2017;218:15-22. Available from: https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.04.046 | Wrong intervention |
| Forthal S, Sadowska K, Pike KM, Balachander M, Jacobsson K, Hermosilla S. Mental Health First Aid: A Systematic Review of Trainee Behavior and Recipient Mental Health Outcomes. Psychiatr Serv. 2022;73(4):439-46. Available from: https://doi.org/10.1176/appi.ps.202100027 | Wrong intervention |
| Fox KR, Huang X, Guzman EM, Funsch KM, Cha CB, Ribeiro JD, et al. Interventions for suicide and self-injury: A meta-analysis of randomized controlled trials across nearly 50 years of research. Psychol Bull. 2020;146(12):1117-45. Available from: https://doi.org/10.1037/bul0000305 | Wrong population |
| Frey LM, Hunt QA, Russon JM, Diamond G. Review of family-based treatments from 2010 to 2019 for suicidal ideation and behavior. J Marital Fam Ther. 2022;48(1):154-77. Available from: https://doi.org/10.1111/jmft.12568 | Wrong intervention |
| Gossip K, John J, Comben C, Erskine HE, Scott JG, Diminic S. Do Non-Clinical Services Help to Improve Functional Outcomes Among Young Adults With Mental Disorders? A Systematic Review. Early Interv Psychiatry. 2024;18(10):773-88. Available from: https://doi.org/10.1111/eip.13606 | Wrong intervention |
| Hansen NH, Bjerrekaer L, Pallesen KJ, Juul L, Fjorback LO. The effect of mental health interventions on psychological distress for informal caregivers of people with mental illness: A systematic review and meta-analysis. Front Psychiatry. 2022;13:949066. Available from: https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.949066 | Wrong population |
| Hoermann S, McCabe KL, Milne DN, Calvo RA. Application of Synchronous Text-Based Dialogue Systems in Mental Health Interventions: Systematic Review. J Med Internet Res. 2017;19(8):e267. Available from: https://doi.org/10.2196/jmir.7023 | Relevant results not analysed separately |
| Huang S, Wang Y, Li G, Hall BJ, Nyman TJ. Digital Mental Health Interventions for Alleviating Depression and Anxiety During Psychotherapy Waiting Lists: Systematic Review. JMIR Ment Health. 2024;11:e56650. Available from: https://doi.org/10.2196/56650 | Wrong population |
| Ivandic I, Freeman A, Birner U, Nowak D, Sabariego C. A systematic review of brief mental health and well-being interventions in organizational settings. Scand J Work Environ Health. 2017;43(2):99-108. Available from: https://doi.org/10.5271/sjweh.3616 | Wrong population |
| Jugovac S, O'Kearney R, Hawes DJ, Pasalich DS. Attachment- and Emotion-Focused Parenting Interventions for Child and Adolescent Externalizing and Internalizing Behaviors: A Meta-Analysis. Clin Child Fam Psychol Rev. 2022;25(4):754-73. Available from: https://doi.org/10.1007/s10567-022-00401-8 | Wrong intervention |
| Koper N, van der Heijden RM, Donk S, Kieu T, Creemers HE, van Dam L, et al. The effectiveness of interventions for youth that activate the social network: a meta-analytic study. Appl Dev Sci. 2024;29(3):195-219. Available from: https://doi.org/10.1080/10888691.2024.2317714 | Wrong intervention |
| Krysinska K, Andriessen K, Ozols I, Reifels L, Robinson J, Pirkis J. Effectiveness of Psychosocial Interventions for Family Members and Other Informal Support Persons of Individuals Who Have Made a Suicide Attempt. Crisis. 2022;43(3):245-60. Available from: https://doi.org/10.1027/0227-5910/a000776 | Wrong population |
| Lines LE, Kakyo TA, Anderson J, Sivertsen N, Hunter S, Niroumand Sarvandani M. Parents’ Experiences of Accessing Support for Adversities that Impact Their Parenting: A Systematic Review of Qualitative Evidence. Health Soc Care Community. 2025;2025(1). Available from: https://doi.org/10.1155/hsc/5537011 | Wrong outcome |
| MacDonald K, Ferrari M, Fainman-Adelman N, Iyer SN. Experiences of pathways to mental health services for young people and their carers: a qualitative meta-synthesis review. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2021;56(3):339-61. Available from: https://doi.org/10.1007/s00127-020-01976-9 | Wrong population |
| Mowbray O, Campbell R, Lee M, Fatehi M, Disney L. A Systematic Review of Psychosocial-Based Outcomes in Peer-Support Services. J Evid Based Soc Work (2019). 2021;18(2):155-80. Available from: https://doi.org/10.1080/26408066.2020.1805385 | Wrong intervention |
| Paton F, Wright K, Ayre N, Dare C, Johnson S, Lloyd-Evans B, et al. Improving outcomes for people in mental health crisis: a rapid synthesis of the evidence for available models of care. Health Technol Assess. 2016;20(3):1-162. Available from: https://doi.org/10.3310/hta20030 | Not a systematic review |
| Postorivo D, Parker S, Whiteford H, Papinczak Z, Rutherford Z. Person-centred crisis support services as alternatives to emergency departments: a systematic scoping review. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2025;60(1):25-37. Available from: https://doi.org/10.1007/s00127-024-02776-1 | Not a systematic review |
| Richardson R, Dale HE, Robertson L, Meader N, Wellby G, McMillan D, et al. Mental Health First Aid as a tool for improving mental health and well-being. Cochrane Database Syst Rev. 2023;8(8):CD013127. Available from: https://doi.org/10.1002/14651858.CD013127.pub2 | Wrong population |
| Roberts AR, Everly GS. A Meta-Analysis of 36 Crisis Intervention Studies. Brief Treat Crisis Intervention. 2006;6(1):10-21. Available from: https://doi.org/10.1093/brief-treatment/mhj006 | Wrong population |
| Sartore GM, Pourliakas A, Lagioia V. Peer support interventions for parents and carers of children with complex needs. Cochrane Database Syst Rev. 2021;12(12):CD010618. Available from: https://doi.org/10.1002/14651858.CD010618.pub2 | Wrong population |
| Schleider JL, Mullarkey MC, Chacko A. Harnessing Wise Interventions to Advance the Potency and Reach of Youth Mental Health Services. Clin Child Fam Psychol Rev. 2020;23(1):70-101. Available from: https://doi.org/10.1007/s10567-019-00301-4 | Wrong intervention |
| Schumer MC, Lindsay EK, Creswell JD. Brief mindfulness training for negative affectivity: A systematic review and meta-analysis. J Consult Clin Psychol. 2018;86(7):569-83. Available from: https://doi.org/10.1037/ccp0000324 | Relevant results not analysed separately |
| Stiawa M, Kilian R, Becker T. [Psychosocial interventions for high-risk family members with mental health problems--concepts and results]. Psychiatr Prax. 2014;41(6):297-304. Available from: https://doi.org/10.1055/s-0034-1370070 | Wrong language |
| Stolper H, van Doesum K, Steketee M. How to Support Parents of Infants and Young Children in Mental Health Care: A Narrative Review. Front Psychol. 2021;12:745800. Available from: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.745800 | Wrong population |
| Tay JL, Li Z. Brief contact interventions to reduce suicide among discharged patients with mental health disorders-A meta-analysis of RCTs. Suicide Life Threat Behav. 2022;52(6):1074-95. Available from: https://doi.org/10.1111/sltb.12903 | Wrong intervention |
| Telles NN, Cruz NDS, Cardoso MMA, Luz PO, Fernandes HGC, Oliveira MAF. Perceptions about children and adolescents' mental health crisis intervention: a qualitative systematic review. Cad Saude Publica. 2024;40(11):e00016324. Available from: https://doi.org/10.1590/0102-311XEN016324 | Wrong population |
| Tsang A, Dahmash D, Bjornstad G, Rutter N, Nisar A, Horne F, et al. Systematic review and meta-analysis of interventions to improve outcomes for parents or carers of children with anxiety and/or depression. BMJ Ment Health. 2024;27(1). Available from: https://doi.org/10.1136/bmjment-2024-301218 | Wrong intervention |
| Turrini G, Purgato M, Acarturk C, Anttila M, Au T, Ballette F, et al. Efficacy and acceptability of psychosocial interventions in asylum seekers and refugees: systematic review and meta-analysis. Epidemiol Psychiatr Sci. 2019;28(4):376-88. Available from: https://doi.org/10.1017/S2045796019000027 | Wrong intervention |
| Vandevoorde J, Le Borgne P. Prise en charge des patients en situation de crise suicidaire : le protocole GERE. Ann Med Psychol (Paris). 2014;172(10):851-7. Available from: https://doi.org/10.1016/j.amp.2011.07.009 | Wrong language |
| Virk F, Waine J, Berry C. A rapid review of emergency department interventions for children and young people presenting with suicidal ideation. BJPsych Open. 2022;8(2):e56. Available from: https://doi.org/10.1192/bjo.2022.21 | Wrong setting |
| Vseteckova J, Boyle S, Higgins M. A systematic review of parenting interventions used by social workers to support vulnerable children. J Soc Work. 2021;22(4):992-1030. Available from: https://doi.org/10.1177/14680173211037237 | Wrong population |
| Wade TD, Jabs M, Keegan E, Long R, McGregor A, Pellizzer M, et al. Developing Solutions to the Waitlist Problem for Eating Disorder Treatments. Int J Eat Disord. 2024;57(12):2359-69. Available from: https://doi.org/10.1002/eat.24310 | Wrong population |
| Worrall H, Schweizer R, Marks E, Yuan L, Lloyd C, Ramjan R. The effectiveness of support groups: a literature review. Ment Health Social Incl. 2018;22(2):85-93. Available from: https://doi.org/10.1108/mhsi-12-2017-0055 | Wrong population |
| Zell E, Stockus CA. Social support and psychological adjustment: A quantitative synthesis of 60 meta-analyses. Am Psychol. 2025;80(1):33-46. Available from: https://doi.org/10.1037/amp0001323 | Not a systematic review |
Bilaga 4 Risk för bias hos relevanta systematiska översikter
| Study | Step 1 | Step 2 | Step 3 | Step 4 | Step 5 | Overall |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Thomas, 2021 | ||||||
| Valentine, 2024 | ||||||