Listen, empathize, agree, partner (LEAP) för personer med komplex psykiatrisk problematik

Vilken sammanställd forskning och vetenskapliga studier finns om metoden LEAP (listen, empathize, agree, partner) för personer med komplex psykiatrisk problematik?

SBU:s upplysningstjänst presenterar resultaten från en litteratursökning och granskning av systematiska översikter.

Lästid: ca 1 min Publicerad: Publikationstyp:

SBU:s upplysningstjänst

Strukturerad litteratur­sökning som besvarar fråga från vården eller social­tjänsten om vilka relevanta översikter och studier som finns. Vi bedömer risken för bias i systematiska översikter och vid behov även kvalitet och över­förbarhet av resultaten i hälso­ekonomiska studier. Svaret utformas av medarbetare på SBU, vid behov med stöd av ämnessakkunnig.

Personer med komplex psykiatrisk problematik har ett stort behov av samordnade insatser av hälso- och sjukvård samt socialtjänst. Det är inte ovanligt att dessa personer, i och med sin problematik ofta har en låg eller obefintlig sjukdomsinsikt, vilket kan leda till att behandling och stöd uteblir. LEAP (listen, empathize, agree, partner) är en samtalsmetod för att nå personer med låg sjukdomsinsikt.

Fråga till SBU:s upplysningstjänst

Vilken sammanställd forskning och vetenskapliga studier finns om metoden LEAP (listen, empathize, agree, partner) för personer med komplex psykiatrisk problematik?

Frågeställare: Utredare, Socialstyrelsen

Sammanfattning

SBU:s upplysningstjänst har efter litteratursökning varken identifierat någon relevant systematisk översikt eller primärstudie som svarar på frågan.

Att underlag saknas ska inte tolkas som att insatsen saknar effekt. Det betyder däremot att det behövs forskning för att förbättra kunskapsläget.

Läs Upplysningstjänstens svar

SBU. Listen, empathize, agree, partner (LEAP) för personer med komplex psykiatrisk problematik [Internet]. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2023. SBU:s upplysningstjänst. [cited date]. Available from: https://www.sbu.se/ut202334.

Sidan publicerad