Psykoedukation för vuxna med autism, jämfört med ingen psykoedukation

Vad behövs?

Fler primärstudier behövs.

Vad finns?

Socialstyrelsens motivering till rekommendation till hälso- och sjukvården:

”Tillståndet har en stor svårighetsgrad. Det vetenskapliga underlaget är otillräckligt, men enligt erfarenhetsbaserad kunskap lägger åtgärden grunden för den fortsatta behandlingen, och ger ofta en direkt patientnytta. Även klinisk erfarenhet i Socialstyrelsens prioriteringsgrupp talar för att åtgärden ger stor patientnytta.”
Läs riktlinjerna (rad Bv21a)

Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Socialstyrelsens nationella riktlinjer för adhd och autism 2024 – Bilaga till kunskapsunderlag.

Vetenskapligt underlag till Socialstyrelsens nationella riktlinjer för adhd och autism (dnr SBU 2019/421)
Läs riktlinjerna (rad Bv21a)

Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Inga identifierade

Evidenskartläggning som visar på kunskapsluckan:

SBU. Funktionstillstånd och funktionshinder: kunskapsläget för arbetsmetoder och insatser. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2019. SBU Kartlägger, rapport nr 305.
Läs rapporten

Diarienr:
Publicerad:
Forskning som förändrar kunskapsläget kan ha tillkommit senare.

Vetenskaplig kunskapslucka En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.

Hitta publikationer och andra sidor här