Psykoedukation för barn med adhd, jämfört med ingen psykoedukation, avseende flera utfall

Vad behövs?

Fler primärstudier behövs.

Vad finns?

För ett eller flera utfall än de som listats ovan finns minst låg tillförlitlighet hos resultatet. Läs riktlinjerna (rad Bb21b) 

Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Socialstyrelsens nationella riktlinjer för adhd och autism 2024 – Bilaga till kunskapsunderlag.

Vetenskapligt underlag till Socialstyrelsens nationella riktlinjer för adhd och autism (dnr SBU 2019/421)
Läs riktlinjerna (rad Bb21b) 

Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

SBU. ADHD – Diagnostik och behandling, vårdens organisation och patientens delaktighet. Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU); 2013. SBU-rapport nr 217.
Mer om översikten

Rapport där kunskapsluckan prioriterats:

SBU. Behandlingsmetoder vid adhd: de tio viktigaste kunskapsluckorna. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2015. Prioritering av vetenskapliga kunskapsluckor.
Läs rapporten

Evidenskartläggning som visar på kunskapsluckan:

SBU. Funktionstillstånd och funktionshinder: kunskapsläget för arbetsmetoder och insatser. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2019. SBU Kartlägger, rapport nr 305.
Läs rapporten

Diarienr:
Publicerad:
Forskning som förändrar kunskapsläget kan ha tillkommit senare.

Vetenskaplig kunskapslucka En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.

Hitta publikationer och andra sidor här