Samordning av tidiga insatser mellan socialtjänsten, hälso- och sjukvården och skolan (elevhälsan) vid misstänkt eller fastställd adhd eller autism, och med tecken på en ogynnsam utveckling, hos barn i skolåldern, jämfört med ingen tidig samordning
Vad behövs?
Fler primärstudier behövs.
Vad finns?
Socialstyrelsens motivering till rekommendation till hälso- och sjukvården och socialtjänsten:
”Tillståndet har en stor svårighetsgrad. Det vetenskapliga underlaget är otillräckligt, men enligt erfarenhetsbaserad kunskap bidrar åtgärden till att barnet snabbare får adekvat stöd. Kommentar: Åtgärden minskar risken för en fortsatt ogynnsam utveckling och förbättrar därmed barnets förutsättningar i livet.”
Läs riktlinjerna (rad O6)
Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för adhd och autism 2024 – Bilaga till kunskapsunderlag.
Läs riktlinjerna (rad O6)
Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:
Inga identifierade
- Diarienr:
- Publicerad:
Vetenskaplig kunskapslucka
En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.
Hitta publikationer och andra sidor här