Neuropsykiatrisk utredning, insatser och uppföljning av ett team, jämfört med ingen tillämpning av ett teambaserat arbetssätt, vid misstänkt neuropsykiatrisk funktionsnedsättning eller fastställd adhd eller autism hos barn
Vad behövs?
Fler primärstudier behövs.
Vad finns?
Socialstyrelsens motivering till rekommendation till hälso- och sjukvården:
”Det vetenskapliga underlaget är otillräckligt, men enligt erfarenhetsbaserad kunskap är åtgärden en grundförutsättning för bättre vård och omsorg samt ökad livskvalitet för patienten. Tillståndets svårighetsgrad varierar stort i den aktuella patientgruppen.
Kommentar: Kompetensen i det multiprofessionella teamet säkerställer en jämlik och effektiv vård och kan kompensera för olika utgångslägen.” 
Läs riktlinjerna (rad O13)
Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för adhd och autism 2024 – Bilaga till kunskapsunderlag. 
Läs riktlinjerna (rad O13)
SBU. Vetenskapligt underlag till Socialstyrelsens nationella riktlinjer för adhd och autism (dnr SBU 2019/421)
Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:
Inga identifierade
- Diarienr:
- Publicerad:
 
        
            Vetenskaplig kunskapslucka
            En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.
                
                
                
                    Hitta publikationer och andra sidor här