Kompetensutveckling om adhd och autism inom primärvården, elevhälsan och den specialiserade hälso- och sjukvården, jämfört med ingen kompetensutveckling om adhd och autism
Vad behövs?
Fler primärstudier behövs.
Vad finns?
Socialstyrelsens motivering till rekommendation till hälso- och sjukvården:
”Det finns ett stort behov av kompetensutveckling om adhd och autism, som är tillstånd med en måttlig till stor svårighetsgrad. Det vetenskapliga underlaget är otillräckligt, men enligt erfarenhetsbaserad kunskap förbättrar åtgärden vården för personer med misstänkt eller fastställd adhd eller autism, och därmed även hälsan.”
Läs riktlinjerna (rad B28)
Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för adhd och autism 2024 – Bilaga till kunskapsunderlag.
Läs riktlinjerna (rad B28)
Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:
Inga identifierade
- Diarienr:
- Publicerad:

Vetenskaplig kunskapslucka
En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.
Hitta publikationer och andra sidor här