Kompetensutveckling om adhd och autism för personal i socialtjänsten, jämfört med ingen kompetensutveckling om adhd och autism
Vad behövs?
Fler primärstudier behövs.
Vad finns?
Socialstyrelsens motivering till rekommendation till socialtjänsten:
”Det finns ett stort behov av åtgärden, och personalgruppen är heterogen. Det vetenskapliga underlaget är otillräckligt, men enligt erfarenhetsbaserad kunskap förbättrar åtgärden bemötandet av och förståelsen för personer med misstänkt eller fastställd adhd eller autism.” Läs riktlinjerna (rad B30)
Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för adhd och autism 2024 – Bilaga till kunskapsunderlag. Läs riktlinjerna (rad B30)
Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:
Inga identifierade
- Diarienr:
- Publicerad:

Vetenskaplig kunskapslucka
En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.
Hitta publikationer och andra sidor här