Kognitivt stöd, inklusive kognitiva hjälpmedel, vid autism hos barn, jämfört med inget kognitivt stöd eller hjälpmedel

Vad behövs?

Fler primärstudier behövs.

Vad finns?

Socialstyrelsens motivering till rekommendation till hälso- och sjukvården:

”Tillståndet har en stor svårighetsgrad. Det vetenskapliga underlaget är otillräckligt, men enligt erfarenhetsbaserad kunskap ökar åtgärden aktivitet och delaktighet i vardagen. Åtgärden kan också öka personernas självständighet och livskvalitet. Vidare har åtgärden god effekt enligt klinisk erfarenhet i Socialstyrelsens prioriteringsgrupp, och det finns få alternativa åtgärder för patientgruppen. Åtgärden är dessutom viktig för att förebygga svårigheter längre fram.”
Läs riktlinjerna (rad Bb47b)

Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Socialstyrelsens nationella riktlinjer för adhd och autism 2024 – Bilaga till kunskapsunderlag.
Läs riktlinjerna (rad Bb47b)

Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Inga identifierade

Diarienr:
Publicerad:
Forskning som förändrar kunskapsläget kan ha tillkommit senare.

Vetenskaplig kunskapslucka En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.

Hitta publikationer och andra sidor här