Gemensam genomgång av utredningsresultat tillsammans med förskolan eller skolan, inklusive elevhälsan, när barn genomgått en neuropsykiatrisk utredning, jämfört med sedvanligt arbetssätt

Vad behövs?

Fler primärstudier behövs.

Vad finns?

Socialstyrelsens motivering till rekommendation till hälso- och sjukvården:

”Det vetenskapliga underlaget är otillräckligt, men enligt erfarenhetsbaserad kunskap ökar åtgärden barnets möjlighet att få adekvat stöd, utifrån en ökad förståelse för barnets funktionsbegränsningar.
Kommentar: Åtgärden är essentiell för att barnet ska kunna tillgodogöra sig insatserna. Åtgärden ger även förutsättningar för fortsatt samarbete mellan hälso- och sjukvården och skolan eller förskolan.”
Läs riktlinjerna (rad Ob6)

Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Socialstyrelsens nationella riktlinjer för adhd och autism 2024 – Bilaga till kunskapsunderlag.
Läs riktlinjerna (rad Ob6)

Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:

Inga identifierade

Diarienr:
Publicerad:
Forskning som förändrar kunskapsläget kan ha tillkommit senare.

Vetenskaplig kunskapslucka En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.

Hitta publikationer och andra sidor här