Olycksrisk och körförmåga i trafik hos personer med adhd, autismspektrumtillstånd och likartade tillstånd

Underlag till Transportstyrelsen

Det går inte att dra några säkra slutsatser om personer med adhd, autismspektrumtillstånd och likartade tillstånd skiljer sig från personer utan diagnos när det gäller olycksrisk och körförmåga. Det visar en rapport där SBU sammanställt forskning på området på uppdrag av Transportstyrelsen.

Lästid: ca 1 min Publicerad: Publikationstyp:

SBU Bereder

Beredning av frågor för andra myndigheters eller uppdragsgivares verksamhet eller beslut, exempelvis till nationella riktlinjer. Vetenskapligt kunskapsunderlag tas fram av medarbetare på SBU i samarbete med ämnessakkunniga. Arbetsprocessen för att ta fram underlaget varierar beroende på frågeställning och behov.

Publicerad: Rapportnr: 398 Diarienr: SBU 2024/929 ISBN: 978-91-989734-6-4 https://www.sbu.se/398

Huvudbudskap

Utifrån nuvarande forskningsläge går det inte att dra några säkra slutsatser om olycksrisk och körförmåga hos personer med adhd-diagnos jämfört med personer utan adhd-diagnos. Inga studier om autismspektrumtillstånd eller andra likartade tillstånd har identifierats.

Resultat

Nio studier som har undersökt olycksrisk och körförmåga vid adhd bedömdes vara tillräckligt välgjorda och inkluderades i underlaget. Sex studier hade genomförts i simulator och tre studier i reguljär trafik. Det fanns inga tillräckligt välgjorda studier som hade undersökt olycksrisk eller körförmåga vid autismspektrumtillstånd eller andra neuropsykiatriska funktionstillstånd.

De sex simulatorstudierna redovisar motsägelsefulla resultat och det framgår därmed inte entydigt om personer med adhd-diagnos skiljer sig från personer utan diagnos, vare sig när det gäller olycksrisk eller körförmåga. Svenska data indikerar att det inte är några egentliga skillnader mellan grupperna. Dessa resultat både stöds och motsägs av äldre data från andra länder, främst USA, där överförbarheten till svenska förhållanden är lägre.

Av de tre studierna i reguljär trafik var två relativt omfattande registerstudier. Trots att resultaten i de två större studierna tydligt pekar åt samma håll när det gäller olycksrisk så finns det brister (bristande överförbarhet i studien från USA och oklarheter kring om personerna varit förare, passagerare eller annan trafikant i de trafikolyckor som rapporterats i studien från Sverige) som gör att resultaten behöver tolkas med försiktighet. Det framgår därmed inte självklart att personer med adhd-diagnos skiljer sig från personer utan diagnos när det gäller olycksrisk och körförmåga.

Hur kan de viktigaste resultaten förstås?

Endast ett fåtal välgjorda studier om olycksrisk och körförmåga vid adhd kunde identifieras och resultaten från både simulatorstudier och studier i reguljär trafik är motstridiga. Olycksrisk och körförmåga har undersökts på flera olika sätt i de inkluderade studierna och det är oklart i vilken mån simulatorstudier speglar körning i reguljär trafik. Det går därmed inte att bedöma om personer med adhd-diagnos skiljer sig från personer utan diagnos när det gäller olycksrisk och körförmåga.

Flera av de inkluderade studierna redogör inte för om samsjuklighet med andra tillstånd förekommer och ingen studie hade undersökt om grad av adhd (dvs. svåra, medelsvåra eller lätta symtom) eller läkemedelsbehandling påverkar körförmåga eller olycksrisk. Däremot framkommer i en studie att läkemedelsbehandling vid adhd kan minska olycksrisken i reguljär trafik för män, men inte för kvinnor.

Vad handlar rapporten om?

Transportstyrelsen har fått ett regeringsuppdrag om att se över föreskriften om medicinska krav för körkortsinnehav med avseende på diagnoserna adhd, autismspektrumtillstånd och likartade tillstånd (med undantag för intellektuell funktionsnedsättning). SBU skulle enligt uppdraget bistå i arbetet genom att sammanställa det aktuella forskningsläget på området. Denna rapport är ett underlag till Transportstyrelsen.

Vilka studier ligger till grund för resultaten?

Total inkluderades nio studier, publicerade i tio artiklar under åren 2007−2021. Sex studier var genomförda i simulatormiljö och tre i reguljär trafik. Två systematiska sökningar genomfördes i internationella databaser för vetenskaplig litteratur, den 9 december år 2024 och den 7 januari år 2025.

Citera denna rapport
SBU. Olycksrisk och körförmåga i trafik hos personer med adhd, autismspektrumtillstånd och likartade tillstånd. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2025. SBU Bereder 398. [accessed date]. Available from: https://www.sbu.se/398

Projektgrupp

SBU

  • Elizabeth Åhsberg, projektledare
  • Lina Leander, projektledare
  • Fredrik Tholander, projektledare
  • Sarah Vigerland, projektledare
  • Maria Ahlberg, projektadministratör
  • Ann Kristine Jonsson, informationsspecialist
  • Jonas Bergström, projektansvarig chef

Transportstyrelsen

  • Josefin Hallenberg, uppdragsledare
  • Christopher Patten, sakkunnig
  • Patrik Grundtman, sakkunnig

Socialstyrelsen

  • Ylva Ginsberg, medicinskt sakkunnig
Sidan publicerad