Parent Child Interaction Therapy (PCIT) för familjer där man vet eller misstänker att barn utsatts för någon form av våld och försummelse
Vad behövs?
Fler primärstudier behövs.
- Det är önskvärt att skandinaviska forskare enas om vilka utfallsmått och mätmetoder som är lämpliga att använda.
- Vid val av utfallsmått behöver man ta ställning till att instrumentet är validerat.
- För framtida forskning är det även viktigt att undersöka eventuella skadliga eller oönskade effekter av insatserna.
- Det behövs större jämförande studier med fler deltagare för att minska risken för såväl typ-1 som typ-2 fel, gärna multicenterstudier.
- Studierna behöver följa individerna över tid, gärna flera år.
- De insatser som utvärderas behöver dokumenteras avseende innehåll och hur väl man följer eventuell manual.
- Man bör även samla in uppgifter om insatsernas resursåtgång och kostnader. Det gäller både den utvärderade insatsen och kontrollalternativet.
- För att få en helhetsbild över insatser och hur de upplevs och påverkar dem som deltar behöver man vid sidan av kvantitativa studier även genomföra studier med kvalitativ metodologi. Se den systematiska översikten
Vad finns?
- Familjer som har deltagit i PCIT har färre anmälningar till sociala myndigheter jämfört med sedvanlig insats (begränsat vetenskapligt underlag).
- Barn som har deltagit i PCIT har mindre utagerande beteende skattat av föräldrar jämfört med barn som deltagit i sedvanlig insats (begränsat vetenskapligt underlag).
- Föräldrar och barn som har deltagit i PCIT har mer positivt och mindre negativt samspel mätt genom observation jämfört med sedvanlig insats (begränsat vetenskapligt underlag). Se översikten
Systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:
SBU. Öppenvårdsinsatser för familjer där barn utsätts för våld och försummelse. En systematisk översikt och utvärdering inklusive ekonomiska och etiska aspekter. Stockholm: Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU); 2018. SBU-rapport nr 280. ISBN 978-91-88437-22-8. Mer om översikten
Ej uppdaterade systematiska översikter som visar på kunskapsluckan:
Inga identifierade
- Diarienr:
- Publicerad:

Vetenskaplig kunskapslucka
En vetenskaplig kunskapslucka innebär att systematiska översikter visar på osäker effekt eller att det saknas systematiska översikter. Kunskapsluckorna publiceras på SBU:s webbplats. Ett syfte är att ge forskare och forskningsfinansiärer tips om var det saknas kunskap och identifiera var behovet av forskning är stort. Ett annat syfte är att ge vården och socialtjänsten ett underlag för prioritering.
Hitta publikationer och andra sidor här
Liknande kunskapsluckor
- Psykiatri och psykologi
- Information/utbildning
- Öppen vård inom socialtjänst
- Våld, övergrepp
- Stödjande/behandlande samtal
- Socialtjänst
- Föräldraskap
- Missbruk, beroende
- Hälso- och sjukvård
- Färdighetsträning
- Emotionellt stöd
- Beteende
- Barn, ungdom, familj inom socialtjänst
- Psykologiska/psykosociala/sociala insatser