Främjande av psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar, fördjupande analys av kön, ålder och risk
Är du patient/anhörig? Har du frågor om egna eller anhörigas sjukdomar – kontakta din vårdgivare eller handläggare.
Bakgrund
Projektet är en fördjupande analys av ett tidigare SBU Utvärderar-projekt: Främjande av psykiskt välbefinnande hos barn och ungdomar (diarienummer 2020/430, rapport nr 350). Den rapporten visade bl a positiva effekter av program som bygger på socioemotionellt lärande (SEL) på flera utfall som stärker det psykiska välbefinnandet. I det aktuella projektet studeras tre faktorer som kan tänkas moderera de generella fynd som framkom i huvudrapporten.
Syfte
Den fördjupande analysen kommer att ha tre fokusområden: barnens kön, barnets ålder, och huruvida SEL-programmen ger olika (bättre/sämre) effekter för barns och ungdomar som redan har uppvisat vissa riskbeteenden eller där lärare/elevhälsa har uttryckt oro.
Projektgrupp
Sakkunnig
Anneli Ivarsson, Professor och barnläkare, Umeå universitet och Folkhälsoenheten, Region Västerbotten
Från SBU
- Leif Strömwall, projektledare
- Lotta Ryk, biträdande projektledare
- Klas Moberg, informationsspecialist
- Emma Wernersson, projektadministratör
- Jenny Odeberg, projektansvarig chef