SBU söker en ekonomihandläggare

SBU (Statens beredning för medicinsk och social utvärdering) är en statlig myndighet som tar fram kunskapsunderlag för hälso- och sjukvård samt socialtjänst. Målet är ett bättre beslutsunderlag för alla som avgör hur sjukvården och socialtjänsten ska bedrivas. På SBU:s kontor i centrala Stockholm arbetar idag cirka 85 personer, varav merparten är disputerade forskare. Ytterligare runt 250 experter medverkar i SBU:s projekt.

Beskrivning

SBU söker en ekonomi­handläggare som har erfarenhet av att arbeta med löne­administration och ekonomi­systemet Agresso. Du kommer att arbeta med sedvanliga arbets­uppgifter på en ekonomi­funktion, såsom t.ex. bokslut, kund- och leverantörs­reskontra, utläggs­hantering, skriva manualer och mallar, upprätta rikt­linjer och rutiner som rör ekonomi­området, ansvara för ekonomi­funktionens innehåll på intranätet samt andra vanligt före­kommande ekonomiuppgifter.

Som ekonomi­handläggare arbetar du även löpande med att administrera löner enligt gällande lagar, avtal och kollektiv­avtal. Du kommer att ha både externa och interna kontakter för stöd i löne­frågor. I rollen ingår även att stödja chefer och medarbetare genom att svara på löne­relaterade frågor, ledighets­frågor, samt skriva arbets­givar­intyg. En del av arbetet kommer innebära att arbeta med för­beredelser för övergång av löne­frågor till Statens Service­center som är planerat att ske tidigast 2021.

Utöver dessa frågor ingår att samman­ställa års­redovisning och budgetunderlag.

Ekonomi­funktionen på den administrativa avdelningen består av en administrativ chef samt en ekonomi­ansvarig. Till administrativa avdelningen hör också HR, IT, vakt­mästeri, juridik, registratur och arkiv samt GD-sekreterare.

Krav för tjänsten

  • Eftergymnasial utbildning inom ekonomi- och löneadministration.
  • Erfarenhet av arbete med ekonomi- och lönefrågor.
  • God erfarenhet av ekonomi­systemet Agresso samt av MS Office och Excel.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska.

Meriterande

  • Kunskap om det regelverk som gäller för staten inom ekonomi- och löneadministration.
  • Tidigare erfarenhet av arbete som ekonomi­handläggare/löne­administratör.

Personliga egenskaper

Arbetet innebär att du kommer att följa rutiner, rikt­linjer och instruktioner men även skapa egna, därför behöver du vara van vid att arbeta strukturerat, noggrant, själv­ständigt och ansvars­fullt. För att trivas i rollen ser vi att du har förmågan att skapa relationer och att du förstår vikten av ett trevligt och professionellt bemötande. Viktigt är att du har god kommunikations­förmåga både muntligt och skriftligt.

Omfattning och tillträde

Provanställning i 6 månader med möjlighet till tills­vidare­anställning. Tillträde snarast. Heltid.

Vid likvärdiga meriter kan de sökanden ha företräde som ökar en på SBU under­representerad grupp, exempelvis på grund av kön, etnisk tillhörighet eller personer med funktionsnedsättning.

Kontakt/frågor

Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta administrativ chef Karin Coster, 08‑412 32 44 och HR-specialist Tina Melander, 08‑412 32 55. Fackliga representanter är Lotta Ryk (Saco), 08‑412 32 35 och Anneth Syversson (ST), 08‑412 32 39.

Ansökan

Vi behöver din ansökan senast den 20 december 2019. Skicka din ansökan via e-post till registrator@sbu.se, märk ansökan: SBU 2019/727.

Så här behandlas dina personuppgifter

Sidan uppdaterad