Sök vetenskapliga kunskapsluckor
Hittade 156 kunskapsluckor
Sökresultatet visar endast vetenskapliga kunskapsluckor.Vill du söka bland våra publikationer och andra sidor klicka här
-
Olycksfallsprevention vid sensorisk funktionsnedsättning
-
Utbildning och träning i naturliga reaktioner och signaler i form av gester, kroppsspråk och mimik vid sensorisk funktionsnedsättning
-
Social färdighetsträning (Social skills intervention) vid sensorisk funktionsnedsättning
-
Teckenspråk vid dövhet, hörselnedsättning eller dövblindhet hos personer med sensorisk funktionsnedsättning
-
Syntolkning vid blindhet hos personer med sensorisk funktionsnedsättning
-
Insatser för att stödja och främja föräldraförmåga hos personer med sensorisk funktionsnedsättning som har barn
-
Rutiner, arbetssätt och förhållningssätt som säkrar rätten för barn, ungdomar och vuxna med sensorisk funktionsnedsättning att komma till tals och bli lyssnade till samt ges möjlighet att göra val
-
Rådgivning och annat personligt stöd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) vid sensorisk funktionsnedsättning
-
Fostering Individualized Assistance Program (FIAP) vid intellektuell funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Beteendeinriktad träning i liten grupp vid intellektuell funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Parent Child Interaction Therapy (PCIT) vid intellektuell funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Social färdighetsträning (Social skills interventions) vid intellektuell funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Beteendeinriktad träning i liten grupp vid psykisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Self-management program för att öka fysisk aktivitet vid psykisk funktionsnedsättning hos vuxna med förvärvad hjärnskada
-
Fostering Individualized Assistance Program (FIAP) vid psykisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Parent Child Interaction Therapy (PCIT) vid psykisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Utbildning avseende exempelvis sexualkunskap, fysisk aktivitet, förbättrad egenvård, att undvika farliga situationer såsom sexuella trakasserier, att göra val/välja vid psykisk funktionsnedsättning
-
Familjeinriktade psykosociala insatser vid psykisk funktionsnedsättning
-
Förberedande arbetsmarknadsinsatser i form av individuellt stöd och utbildning för personer med varaktigt försörjningsstöd
-
Förberedande arbetsmarknadsinsatser i form av stöd och starta-eget-bidrag för personer med varaktigt försörjningsstöd
-
Olycksfallsprevention vid psykisk funktionsnedsättning
-
Miljöträning vid psykisk funktionsnedsättning
-
Insatser för att stödja och främja föräldraförmåga hos personer med psykisk funktionsnedsättning som har barn
-
Rutiner, arbetssätt och förhållningssätt som säkrar barn, ungdomars och vuxna med psykisk funktionsnedsättnings rätt att komma till tals och bli lyssnade på samt ges möjligheter att göra val
-
Användning av teknik för beteendeinlärning vid psykisk funktionsnedsättning
-
Rådgivning och annat personligt stöd vid psykisk funktionsnedsättning
-
Familjeinriktade psykosociala insatser vid fysisk funktionsnedsättning
-
Insatser för att stödja och främja föräldraförmåga hos personer med fysisk funktionsnedsättning som har barn
-
Olycksfallsprevention vid fysisk funktionsnedsättning
-
Rutiner, arbetssätt och förhållningssätt som säkrar barn, ungdomar och vuxna med fysisk funktionsnedsättnings rätt att komma till tals och bli lyssnade på samt ges möjligheter att göra val
-
Rådgivning och annat personligt stöd vid fysisk funktionsnedsättning
-
Olycksfallsprevention vid flerfunktionsnedsättning
-
Teckenspråk vid dövhet, hörselnedsättning eller dövblindhet hos personer med flerfunktionsnedsättning
-
Rutiner, arbetssätt och förhållningssätt som säkrar barn, ungdomar och vuxna med flerfunktionsnedsättnings rätt att komma till tals och bli lyssnade på samt ges möjligheter att göra val
-
Seriesamtal (ritprata) vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Teckenspråk vid dövhet, hörselnedsättning eller dövblindhet hos personer med intellektuell funktionsnedsättning
-
Utbildning avseende exempelvis sexualkunskap, fysisk aktivitet, förbättrad egenvård, undvika farliga situationer såsom sexuella trakasserier, för att göra val/välja, psykoedukation vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Sociala berättelser (Social stories) vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Olycksfallsprevention vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Tydliggörande pedagogik vid intellektuell funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Familjeinriktade insatser vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Insatser för att främja föräldraförmåga hos personer med intellektuell funktionsnedsättning
-
Miljöträning vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Beteende- och kognitivt inriktad föräldrautbildning vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Familjeterapi vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Tydliggörande pedagogik vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Fostering Individualized Assistance Program (FIAP) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Rådgivning och annat personligt stöd vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Beteendeinriktad träning i liten grupp vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Parent Child Interaction Therapy (PCIT) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos placerade barn och ungdomar med en komplex problembild av psykologisk och/eller beteendemässig karaktär
-
Rutiner, arbetssätt och förhållningssätt som säkrar barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättnings rätt att komma till tals och bli lyssnade på samt ges möjligheter att göra val
-
Användning av teknik för beteendeinlärning vid intellektuell funktionsnedsättning
-
Seriesamtal (ritprata) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Sociala berättelser (Social stories) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Sociala berättelser (Social stories) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos vuxna
-
Utbildning avseende exempelvis sexualkunskap, fysisk aktivitet, förbättrad egenvård, undvika farliga situationer såsom sexuella trakasserier, för att göra val/välja, psykoedukation vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Familjeinriktade insatser vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Insatser för att främja föräldraförmåga hos personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Olycksfallsprevention vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Teckenspråk vid dövhet, hörselnedsättning eller dövblindhet hos personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Social färdighetsträning (Social skills interventions) vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning hos barn och ungdomar
-
Miljöträning vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Rådgivning och annat personligt stöd vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Användning av teknik för beteendeinlärning vid neuropsykiatrisk funktionsnedsättning
-
Rutiner, arbetssätt och förhållningssätt som säkrar barn, ungdomar och vuxna med neuropsykiatrisk funktionsnedsättnings rätt att komma till tals och bli lyssnade på samt ges möjligheter att göra val
-
Social färdighetsträning (Social skills interventions) vid fysisk funktionsnedsättning
-
Praktisk utbildning och träning i användning av rullstol jämfört med avsaknad av sådan utbildning och träning, respektive enbart teoretisk information eller instruktion
-
Psoriasisutbildning vid medelsvår och svår psoriasis
-
Psoriasisutbildning för barn med psoriasis och deras vårdnadshavare
-
Kognitiv beteendeterapi, KBT, jämfört med rådgivning vid lätt traumatisk hjärnskada med restsymtom
-
Coping with Stress (CWS) och näraliggande program för att förebygga depression och ångest hos barn som visar tidiga tecken på psykisk ohälsa (indikerad prevention i skolan) jämfört med ingen intervention avseende flera utfall
-
Resourceful Adolescents Program (RAP) för att förebygga depression och ångest hos barn (universell prevention i skolan) jämfört med skola som vanligt eller väntelista avseende flera utfall
-
Penn Resilience Program (PRP) för att förebygga depression och ångest hos barn som visar tidiga tecken på psykisk ohälsa (indikerad prevention i skolan) jämfört med annan intervention avseende flera utfall
-
Skolprogrammet Depression in Swedish Adolescents (DISA) för att förebygga depression hos tonårsflickor (selektiv prevention i skolan) avseende flera utfall
-
Penn Resilience Program (PRP) för att förebygga depression och ångest hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention i skolan) avseende flera utfall
-
Promoting Alternative Thinking Strategies (PATHS) för att förebygga externaliserande beteende hos barn som på gruppnivå har en förhöjd risk för psykisk ohälsa (selektiv prevention i skolan) jämfört med ingen intervention eller annat program avseende flera utfall
-
Promoting Alternative Thinking Strategies (PATHS/SET) (universell prevention i skolan) för att förebygga externaliserande beteende hos barn jämfört med ingen intervention avseende flera utfall
-
Blues Program för att förebygga depression och ångest hos barn som visar tidiga tecken på psykisk ohälsa (indikerad prevention i skolan) jämfört med annan intervention eller väntelista avseende flera utfall
-
Coping Power för att förebygga externaliserande beteende hos barn som visar tidiga tecken på sådana problem (indikerad prevention i skolan) jämfört med verksamhet som vanligt
-
Coping Power för att förebygga externaliserande beteende hos barn (universell prevention i skolan) jämfört med verksamhet som vanligt
-
SkolKOMET för att förebygga externaliserande beteende hos barn som visar tidiga tecken på sådana problem (indikerad prevention i skolan) jämfört med det drogförebyggande programmet CHARLIE
-
Good Behavior Game (GBG)/PAX för att förebygga externaliserande beteende hos barn (universell prevention i skolan) jämfört med ingen intervention avseende flera utfall
-
Skolkompassen för att förebygga psykisk ohälsa hos barn (universell prevention i skolan)
-
Patientutbildning (osteoporosskola) vid förhöjd frakturrisk enligt klinisk bedömning avseende antal som faller, antal som får fraktur, frakturrisk, livskvalitet efter 12 månader och biverkningar
-
Nya Kälvestenintervjun för lämplighetsbedömning av familjehem
-
Stödsamtal vid lindrig till måttlig depression och ångestsjukdom under graviditet
-
Stödsamtal vid lindrig till måttlig ångestsjukdom under graviditet
-
Psykoedukation vid lindrig till måttlig depression, ångestsjukdom eller båda under graviditet
-
Stödsamtal vid lindrig till måttlig depression under graviditet
-
Psykosocial behandling vid svår förlossningsrädsla hos gravida kvinnor
-
Patientutbildning som tillägg till fysisk träning vid artros i knä eller höft
-
Unimodal psykoedukation vid fibromyalgi hos vuxna personer
-
Multimodal och interdisciplinär behandling vid långvarig smärta hos vuxna personer
-
Multimodal psykoedukation jämfört med sedvanlig behandling vid fibromyalgi hos vuxna personer
-
Omhändertagande av multiprofessionellt team inom epilepsivården jämfört med att enbart träffa läkare med erfarenhet av epilepsi vid epilepsirelaterade psykosociala eller kognitiva svårigheter hos vuxna med epilepsi
-
Omhändertagande av multiprofessionellt team inom epilepsivården jämfört med att enbart träffa läkare med erfarenhet av epilepsi vid epilepsi hos barn och ungdomar
-
Sammanhållen multiprofessionell teamrehabilitering jämfört med att inte få åtgärden vid omfattande epilepsirelaterade psykosociala eller kognitiva svårigheter hos vuxna med epilepsi
-
Uppföljning och neurologisk bedömning av läkare med erfarenhet av och aktuell kunskap om epilepsi samt av en epilepsisjuksköterska vid epilepsi hos gravida kvinnor, jämfört med att inte få åtgärden
-
Strukturerat arbetssätt vid övergång från barn- till vuxensjukvård jämfört med att inte få åtgärden vid dålig anfallskontroll eller samsjuklighet vid epilepsi hos ungdomar
-
Uppföljning och neurologisk bedömning inom 3 månader av barnläkare med erfarenhet av och aktuell kunskap om epilepsi jämfört med att inte få åtgärden vid nydiagnostiserad epilepsi hos barn och ungdomar
-
Uppföljning och neurologisk bedömning inom 6 månader av läkare med erfarenhet av och aktuell kunskap om epilepsi jämfört med att inte få åtgärden vid nydiagnostiserad eller fortsatt misstänkt epilepsi hos vuxna
-
Kontakt med epilepsisjuksköterska inom 2 arbetsdagar jämfört med att inte få åtgärden vid epilepsi hos barn, ungdomar och vuxna
-
Återkommande uppföljning och neurologisk bedömning av läkare med erfarenhet av och aktuell kunskap om epilepsi jämfört med en mer sporadisk uppföljning och bedömning vid epilepsi hos barn, ungdomar och vuxna
-
Information till kvinnor i fertil ålder med epilepsi om fertilitetsaspekter inklusive preventivmedel och graviditet jämfört med att inte få åtgärden
-
Strukturerad genomgång av risker vid epilepsi jämfört med att inte få åtgärden vid epilepsi hos barn, ungdomar och vuxna
-
Återkommande strukturerad bedömning av biverkningar jämfört med att inte få åtgärden vid epilepsi, som behandlas med antiepileptiska läkemedel, hos barn, ungdomar och vuxna
-
Uppföljning och bedömning av epilepsisjuksköterska inom 6 veckor jämfört med att inte få åtgärden vid nydiagnostiserad epilepsi hos barn, ungdomar och vuxna
-
Kombinationsbehandling eller multimodal behandling vid provocerad vulvodyni (vestibulit)
-
Mindfulnessbaserad kognitiv beteendeterapi (mKBT) jämfört med utbildning och stöd vid provocerad vulvodyni (vestibulit)
-
Kombinerade fysioterapeutiska åtgärder jämfört med lidokain vid provocerad vulvodyni (vestibulit)
-
Independent Living Services (ILS) som stöd till unga som ska flytta från placering i social dygnsvård
-
Personanpassad återkoppling med normativ komponent för att minska eller förhindra spel om pengar eller spelproblem hos vuxna spelare jämfört med ingen åtgärd
-
Kort utbildningsprogram (universell utbildning i skolmiljö) för att minska eller förhindra spel om pengar eller spelproblem hos personer som är 13 år eller äldre jämfört med ingen åtgärd
-
Anpassad matematikutbildning på universitetet (universell utbildning) jämfört med ingen åtgärd för att minska eller förhindra spel om pengar eller spelproblem
-
Selektiv utbildning för att minska eller förhindra spel om pengar eller spelproblem hos vuxna spelare
-
Långt utbildningsprogram (universell utbildning i skolmiljö) för att minska eller förhindra spel om pengar eller spelproblem hos personer 13 år eller äldre jämfört med ingen åtgärd avseende flera utfall
-
Personanpassad återkoppling utan normativ komponent riktad till vuxna spelare jämfört med ingen åtgärd avseende flera utfall
-
Utbildning i egenvård för personer med intellektuell funktionsnedsättning som har diabetes
-
Samband mellan vårdpersonalens erfarenhetsnivå och förekomst av fysiska skador hos kvinnan vid vaginal förlossning
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Samband mellan vårdpersonalens bemötande vid grad 3–4-bristningar vid vaginal förlossning och utfall av behandling
-
Tydlig vårdkedja med information om var det finns hjälp vid komplikationer eller restsymtom efter grad 2-bristning i samband med vaginal förlossning
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Fördjupad och kontinuerlig utbildning till vårdpersonal om behandling av grad-2 bristningar efter vaginal förlossning
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Riktade kunskapsinsatser till vårdpersonal på förlossningsavdelningen om diagnostik av fysiska skador hos kvinnan efter vaginal förlossning
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Information till föräldrar innan och efter förlossning om symtom på fysiska skador och komplikationer hos kvinnan samt var man ska söka vård efter vaginal förlossning
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Diagnostik av grad 2-bristningar, levatorskador och djupare vaginala bristningar efter vaginal förlossning
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Diagnostik av fysiska skador hos könsstympade kvinnor efter vaginal förlossning
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Utformning av uppföljning och eftervård inklusive information om egenvård vid grad 2-bristning efter vaginal förlossning
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Behandling av smärta som kvarstår efter lång tid (månader eller år) efter en grad 3–4-bristning efter vaginal förlossning
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Samband mellan tillgång till sjukvård vid grad 3–4-bristning efter vaginal förlossning och utfall av den behandling som ges
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Kunskapshöjande åtgärder för vårdpersonal om levatorskador efter vaginal förlossning
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Information till kvinnan och eventuell partner om uppkommen skada vid grad 3–4-bristningar efter vaginal förlossning
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Vårdprogram vid behandling av grad 3–4-bristningar efter vaginal förlossning
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Behandling av grad 3–4-bristning som uppstått i samband med vaginal förlossning hos könsstympade kvinnor
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Fördjupad och kontinuerlig utbildning till vårdpersonal om behandling av grad 3–4-bristning efter vaginal förlossning
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Individuell riskbedömning av kvinnan innan förlossning och information samt planering av åtgärder utifrån detta för prevention av fysiska skador hos kvinnan
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Återkommande utbildning av vårdpersonal för prevention av fysiska skador hos kvinnan vid vaginal förlossning
Vetenskaplig kunskapslucka prioriterad av patienter/brukare och profession enligt James Lind Alliance metod -
Kort rådgivning jämfört med endast bedömning vid beroende av spel om pengar (hasardspelssyndrom) avseende antal dagar med spelande och andel som tillfrisknar
-
Föräldrastegen för föräldrar i behov av stöd i relationen med sina tonårsbarn
-
Föräldrastödsprogrammet Förstärkt Komet för föräldrar som upplever att de ofta hamnar i konflikt med sina barn och som har psykosociala svårigheter
-
Peer support (stöd av brukarspecialist) som komplement till sedvanlig vård jämfört med sedvanlig vård vid schizofreni eller schizofreniliknande tillstånd hos vuxna avseende flera utfall
-
Anpassat föräldrastöd till personer som har schizofreni eller schizofreniliknande tillstånd jämfört med ingen insats
-
Psykopedagogisk behandling (familjebaserade samtal) jämfört med ingen intervention eller annan åtgärd för barn och ungdomar med ångest
-
Psykopedagogisk behandling (familjebaserade samtal) för barn och ungdomar med depression
-
Informellt psykosocialt stöd till barn och ungdomar med könsdysfori (Uppdatering pågår)
-
Information och rådgivning till ungdomar med könsdysfori och deras vårdnadshavare om pubertetsfördröjande (GnRHa) respektive könsbekräftande (testosteron och östrogen) hormoners inverkan på ungdomens framtida fertilitet (Uppdatering pågår)
-
Behandlingsgrupper organiserade av vården för barn och ungdomar med könsdysfori (Uppdatering pågår)
-
Information, stöd och rådgivning till vårdnadshavare till barn och ungdomar med könsdysfori (Uppdatering pågår)
-
Psykosocialt stöd i form av coping skills training (CST) till anhörig till person med missbruk eller beroende av alkohol och narkotika avseende den missbrukande personens våld i hemmet och dennes fysiska hälsa, samt deltagarens tillgång till nätverk
-
Rådgivande samtal vid snusning hos gravida
-
Kvalificerat rådgivande samtal vid riskbruk av alkohol hos vuxna med särskild risk
-
Kvalificerat rådgivande samtal vid riskbruk av alkohol hos vuxna som ska genomgå operation
-
Rådgivande samtal vid riskbruk av alkohol hos vuxna som ska genomgå operation
-
Rådgivande samtal jämfört med enkla råd vid tobaksbruk hos unga under 18 år
-
Kvalificerat rådgivande samtal vid daglig rökning hos vuxna med särskild risk
-
Kvalificerat rådgivande samtal vid ohälsosamma matvanor hos vuxna med särskild risk
-
Kvalificerat rådgivande samtal vid otillräcklig fysisk aktivitet hos vuxna med särskild risk
Exportera till Excel
Endast titel och diarienr All data från sökresultatet
Läs mer om vetenskapliga kunskapsluckor
Tips på hur du kan förfina din sökning
Om sökfunktionen
Du kan förfina din sökning genom att lägga till ett eller flera filter.
Du kan även använda orden AND, OR, NOT (med versaler) i sökrutan för att kombinera sökord.
Exempel:
karies AND fluor
smärta NOT rygg
adhd OR autism
Du kan även använda orden AND, OR, NOT (med versaler) i sökrutan för att kombinera sökord.
Exempel:
karies AND fluor
smärta NOT rygg
adhd OR autism
Tips på hur du kan förfina din sökning
Till toppen